انتخاب تامین کنندگان با در نظر گرفتن پیشرفت ارزشی آنها با استفاده از یک مدل چندهدفه فازی (موردمطالعه: شرکت صنایع غذایی اصالت
- رشته تحصیلی
- مدیریت صنعتی - تحقیق در عملیات
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79555;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 79555
- تاریخ دفاع
- ۱۵ اسفند ۱۳۹۵
- دانشجو
- علیرضا هادی پور
- استاد راهنما
- محمدرضا تقی زاده یزدی
- چکیده
- در طول سال های اخیر انتخاب تأمین کننده مناسب در زنجیره تأمین به یک موضوع مهم وتصمیم استراتژیک تبدیل شده است که ماهیت این تصمیمات معمولاً پیچیده و ساختار نیافته است. در بازار رقابتی امروز تولید کنندگان تنها در صدد بهبود وضع داخلی نیستند بلکه انتخاب بهترین بازارها و بهترین تأمین کنندگان درصدر برنامه های آن ها قرار گرفته است. انتخاب بهترین گزینه ها در هر یک از تصمیم گیری های فوق نیاز به آنالیز فاکتورهای زیادی دارد، که در نتیجه سازمان ها را با یک مسأله تصمیم گیری روبه رو می نماید. هدف اصلی فرایند انتخاب تأمین کنندگان، کم کردن ریسک خرید، حداکثر کردن ارزش کلی خرید و توسعه روابط طولانی مدت میان خریدار و تأمین کننده است که در کمک به شرکت برای رسیدن به تولید به موقع بسیار موثر است.انتخاب تأمین کنندگان، یک مسأله تصمیم گیری چند معیاره (MCDM) است که معیارهای آن ممکن است با هم در تضاد باشند در نتیجه مدیریت خرید به سبک و سنگین کردن معیارهای مختلف می پردازد. در این پژوهش، مدلی برای حل مسائل برنامهریزی چند هدفه فازی با منابع غیر دقیق و متغیرهای تصمیم فازی ارائه گردیده است. با توجه به ماهیت غیر دقیق میزان منابع در دسترس، تعیین یک جواب قطعی برای مدل، غیر منطقی به¬نظر میرسد.
- Abstract
- In today's competitive market, manufacturers are not only seeking to improve the internal situation but the best markets and the best suppliers is the first priority of their plans. So choose the best in every decision requires analysis of many factors, as a result the organizations face with multi-criteria decision (MCDM). The supplier selection criteria may be in conflict, resulting in a management to consider all the various criteria. In this study, in order to make decision, the fuzzy model is used which in this model we present 4 objective to maximize value for suppliers and reliability in delivery time, minimizing the cost and risk associated with the suppliers.In order to solve this model we used comprehensive criteria plan. As a result, according to the phase of the model, managers will be faced with more flexibility in decision-making