عنوان پایاننامه
ارائه چارچوب خط مشی جبران خدمات کارکنان دانشی در پژوهشگاه صنعت نفت
- رشته تحصیلی
- مدیریت دولتی- مدیریت منابع انسانی
- مقطع تحصیلی
- دکتری تخصصی PhD
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002740;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 80384;کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 002740;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 80384
- تاریخ دفاع
- ۱۹ اسفند ۱۳۹۵
- دانشجو
- مهدی افخمی اردکانی
- استاد راهنما
- جبار باباشاهی, حمیدرضا یزدانی
- چکیده
- با ورود به عصر اقتصاد دانشی و اهمیت فزاینده کارکنان دانشی، سازمانها در حال مواجه شدن با چالش جذب و نگهداشت کارکنان دانشی هستند. کارکنان دانشی، سرمایه های فکری و مهمترین سرمایه سازمانها هستند، از این رو، ماندگاری این افراد در سـازمان بسیار مهم می باشد. از سویی دیگر، حوزه جبران خدمات در منابع انسانی از مهم ترین حوزه هایی است که می تواند تضمین کننده بقاء و ماندگاری کارکنان دانشی باشد. بنابراین مدیران منابع انسانی نیاز به تعیین خط مشی های جبران خدمات برای کارکنان دانشی دارند. لذا این پژوهش در مرحله اول سعی دارد تا ابتدا ابزاری جهت شناسایی و احصاء مشاغل دانشی طراحی و در مرحله دوم چارچوبی برای خطمشی جبران خدمات ارائه کند و سپس وضعیت پژوهشگاه صنعت نفت را بر اساس این چارچوب تحلیل و پیشنهاداتی کاربردی ارائه کند. استراتژی پژوهش حاضر، مطالعه موردی و ابزار مورد استفاده در پژوهش مصاحبه و پرسشنامه میباشد. نتایج مرحله اول پژوهش نشان داد که "شدت دانشی بودن شغل" و "الزامات شغلی" در مفهوم و مدل دو بعدی کارکنان دانشی مطرح می باشد که بعد اول ناظر بر ویژگی های شغل و بعد دوم ناظر بر ویژگی های شاغل می باشد که "شدت دانشی بودن" شغل شامل محورهایی چون: دانش زیاد، پیچیدگی بالا، ملموس نبودن، روتین نبودن، فرایند محوری، تلاش ذهنی، استقلال زیاد، فاقد ساختار بودن و "الزامات شغلی" شامل محورهایی چون: خلاقیت و نوآوری، مهارت حل مساله و تصمیمگیری، مهارت کارتیمی، مهارت ادراکی و شناختی، یادگیری مستمر می باشد، لذا برهمین مبنا ابزار مربوطه تهیه شد که مشاغل پژوهشگاه در چهار دسته خوشه بندی گردید. نتایج مرحله دوم پژوهش نشان داد که چهار مقوله اصلی، "جهت گیری نسبت به بازار"، "شکل جبران خدمات" ، "مبنای جبران خدمات" و "مدیریت سیستم جبران خدمات" درخصوص خطمشی جبران خدمات وجود دارد. برهمین مبنا، به مطالعه و تحلیل خطمشی های لازم برای جبران خدمات چهار خوشه شغلی پژوهشگاه پرداخته شد که نتایج بیانگر این مطلب است که خطمشی جبران خدمات کارکنان دانشی باید متفاوت با خطمشی جبران خدمات سایر کارکنان باشد. در پایان پیشنهاداتی برای جبران خدمات کارکنان پژوهشگاه ارائه گردیده است.
- Abstract
- With the emergence of knowledge economy and the increasing importance of knowledge workers, organizations faced with the challenge of attracting and retaining knowledge workers themselves. Knowledge workers are the most important capital; therefore, retention these people in the organization is very important. On the other hand, compensation in the field of human resources is the most important area that can guarantee the retention of knowledge workers. Therefore, human resource managers need to determine compensation policies for knowledge workers. This study tries to design the tools to identify and recognized knowledge jobs, and then to provide a framework for compensation policy. Finally, the jobs of Research Institute of Petroleum Industry (RIPI) analysis based on this framework and provide practical suggestions. The strategy of this research is case study and tools used in research, interviews and a questionnaire. The results of the first phase of this study showed that "knowledge intensity of jobs" and "job requirements" are dimensions of model. The first dimension relates to the job characteristics and the second is relates to the working features. "Knowledge intensity" of jobs, including issues such as: knowledge-intensive, high complexity, not tangible, not routine, process-based, mental effort, too much independence, lack of structure and "job requirements" include issues such as: creativity, problem solving and decision-making skills, teamwork skills, perceptual and cognitive skills, continuous learning. On this basis, the tool designed and jobs clustered in four categories. The results of the second phase of this study showed that four categories, "market orientation", "the compensation form", "base of compensation" and "Management of compensation system" regarding compensation policy there. On this basis, policies for compensation of four clusters, studied and analyzed. The results shown that the compensation policy of knowledge workers and other employee policy is different. In the end, some suggestions presented for compensation of employees. Keywords: Compensation, Compensation Policy, Knowledge Worker, Framework