عنوان پایاننامه
ارزیابی عملکرد و پیشنهاد یک مدل جامع برای انواع گوناگونی از فرآیندها در حوزه زنجیره تامین خدماتی
- رشته تحصیلی
- مهندسی صنایع
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی پردیس 2 فنی شماره ثبت: 2340;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58101
- تاریخ دفاع
- ۲۲ اسفند ۱۳۹۱
- دانشجو
- سارا سادات مهدی خواه
- استاد راهنما
- عباس کرامتی
- چکیده
- در سال های اخیر،در کشور های توسعه یافته ، عرضه بهترین خدمات به مشتری از اهمیت و رشد بسزایی برخوردار است.امروزه بخش خدمات تاثیر درخور توجهی را در پارامتر های اقتصادی شرکت ها ایجاد کرده است . گرچه وجود مقالات متعدد در زمینه زنجیره تامین خدمات در انواع پایگاه های علمی خود گویای اهمیت این موضوع می باشد،اما در این میان به ندرت به ارزیابی عملکرد خدمات در زنجیره پرداخته شده است. بسیاری از بنگاه های اقتصادی براین باورند که در راستای بهبود و افزایش کارایی بخش خدمات زنجیره تامین ،پیاده سازی ارزیابی عملکرد فرایند ها امری ضروری می باشد. با افزایش پیچیدگی های پارامتر های موثر در موفقیت های شرکت ها ، شرایط عدم قطعیت در سیستم افزایش می یابد و زنجیره تامین خدمات را با انواع ریسک ها متوجه می سازد.هدف از این مطالعه، ارائه یک چهارچوب جهت ارزیابی عملکرد فرایند های زنجیره تامین خدماتی با استفاده از مدیریت ریسک می باشد. به این منظور در ابتدا یک مدل مفهومی کلی به تصویر کشیده خواهد شد که توسط آن فرایندهای متداول در بخش های اصلی یک سازمان خدماتی نشان داده می شود. پس از تعیین ریسک های بالقوه در تیم خدماتی، فاکتورهای ریسک به مدل اضافه می شودجهت مدیریت ریسک در مدل مفهومی طراحی شده،یک سناریو مرجع در نظر گرفته شده است که هیچ یک از اقدامات کاهش ریسک بر روی آن اعمال نشده باشد.در ادامه ، عملکرد این مرجع اصلی با هفت نوع سناریو مختلف دیگرکه اقدامات کاهشی ریسک بر روی آنها صورت گرفته است،مقایسه شده است تا اثرتاثیر کاهش ریسک خرابی مشخص گردد.برای هر نمونه ، یک جدول تجزیه و تحلیل عوامل شکست و آثار آن (FMEA)، ارائه شده است که در آن نرخ عوامل خرابی ،دلایل بالقوه،نوع تاثیربر روی عملکرد فرایندها و اقدامات کنترلی شرح داده شده است.نتایج این مطالعه نشان خواهددادکه چگونه عملکرد زنجیره تامین خدمات می تواند با استفاده ازاقدامات کاهشی مدیریت ریسک در جهت کم کردن تاثیر سوء ریسکهای خرابی مرتبط با شاخص های اصلی عملکرد فرایند ، افزایش پیدا کند .
- Abstract
- In recent years, the industrial countries have seen their industry declined in favor of strong growth of services. Nowadays services have a great importance role in economic parameters. Despite of the significant attention to the management service supply chain (SSC), the performance evaluation of it is still rare. Most of the firms declare that for improvement and progress of an efficient SSC, implementing performance assessment of the process is necessary. As the complexity of the efficient parameters for the company's success increase, uncertainty condition of the systems goes up and faces the SSC with different kind of risks. The aim of this study is to present a framework for assessment and management risk in SSC. In order to evaluate risk management in service supply chain model, a reference scenario is considered which no mitigation action has took place for it. In next step, the performance of this reference scenario compared with seven different kind of cases that mitigation action is applied to reduce the effect of failure risk. For each case a FMEA table is established to illustrate the rate of disruption factors. The results of this study shows how performance of a service supply chain can be improved by mitigation actions regards to risk management and reduce adverse effects of failures risks belongs significant performance indicators.