عنوان پایاننامه
مدل سازی زنجیره عرضه محصولات کشاورزی شهرستان های جوین و جغتای
- رشته تحصیلی
- علوم اقتصادی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1475;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57288
- تاریخ دفاع
- ۰۱ بهمن ۱۳۹۱
- دانشجو
- رضا ابوچناری
- استاد راهنما
- فرخنده جبل عاملی
- چکیده
- بخش کشاورزی به دلیل تنوع محصولات تولیدی و گستردگی عملیات آن، با عوامل اقتصادی، مالی، فنی و جمعیتی رابطهای پیچیده دارد لذا در این تحقیق سعی شد زنجیره عرضه محصولات کشاورزی و عوامل دخیل در آن برای شهرستانهای جوین و جغتای مورد بررسی قرار گیرد. بدین منظور، ابتدا پنج محصول عمده منطقه با استفاده از گزارش سالنامه آماری استان خراسان رضوی انتخاب شد و داده¬ها و اطلاعات مرتبط با این پنج محصول از طریق پرسشنامه از بین کشاورزان و میدان بار مبدا جمعآوری شد و با استفاده از نرم افزار Excel و Eviews مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. در نهایت محصول هندوانه به دلیل اینکه به طور عمده به سه بازار تهران، مشهد و نیشابور صادر میشد، برای مدلسازی انتخاب شد. در این تحقیق با بررسی نرمال بودن توزیع پارامترهای مدل، ابتدا زنجیره عرضه محصول هندوانه در برنامه متلب برای آنچه که اتفاق میافتد، مدلسازی شد. که در آن قیمت بازار به عنوان ورودی مدل مورد استفاده قرار گرفت. سپس آزمون برابری میانگین با استفاده از نرم افزار SPSS برای خروجی برنامه متلب و دادههای جمعآوری شده از مزرعه انجام گرفت. P-Value بدست آمده از خروجی نرم افزار SPSS، 379/. بود که فرض صفر مبنی بر برابری میانگین دو جامعه مورد تایید قرار گرفته و در نتیجه مدل شبیهسازی شده به خوبی واقعیت را توصیف میکند. سپس مدلسازی برای سناریو پیشنهادی صورت گرفت که از ورودیهای قبلی استفاده و آزمون برابری میانگین تکرار شد. در این حالت P-Value، 005/. بدست آمد لذا فرض صفر رد شد و فرضیه تحقیق مبنی بر اینکه بین ساختار زنجیره عرضه و کاهش ضریب بازاریابی رابطه معناداری وجود دارد، مورد تایید قرار گرفت. برای بررسی تاثیر واسطهها بر شدت نوسانات قیمت نیز از آزمون نسبت واریانس استفاده شد که آماره آزمون به طور معناداری از یک بزرگتر بود لذا فرضیه دوم تحقیق نیز مورد تایید قرار گرفت
- Abstract
- Agriculture section because of having various production and extent operations has a complicated relation with economic, financial, technical and population factors. In this research we tried to examine the supply chain of agricultural products and its effective factors for Jevin and Jaghtay counties. For this purpose, five main crops of region by using annual statistical account of Khorasan Razavi were chosen and related data and information through questionary among farmers and marketers was gathered and by using Excel and Eviews programs they were analyzed. Finally watermelon was chosen for modeling because of being transferred to three markets of Tehran, Mashhad and Neyshabour. At first, the normality of distribution of the model’s parameters were evaluated. Then supply chain of watermelon was modeled by Matlab program which in that the price of market as an input model was used. The test of average equally by use of SPSS for output of Matlab program and gathered data from farm was done. The result shows P-Value from output of SPSS program was 0/379 that zero assumption based on average equally of two societies was approved and as a result, simulated model described the reality well. Then modeling was repeated for proposed senario that used from previous outputs and test of average equally. Therefore P-value 0/005 was gained, so zero assumption was rejected and research approved. Also For examining the effect of brokers on intense of price fluctuation, test of variance proportion was used. The test of sample statistic meaningfully was higher than one, so second hypothesis of research was approved too. Key words: supply chain, management of supply chain, marketing coefficient, modeling supply chain