عنوان پایان‌نامه

بررسی رفتار صادر کنندگان در صنعت برق



    دانشجو در تاریخ ۰۱ بهمن ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رفتار صادر کنندگان در صنعت برق" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت بازرگانی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61674
    تاریخ دفاع
    ۰۱ بهمن ۱۳۹۱

    اقتصاد ایران در شرایطی قرار دارد که پس از چندین دهه نگاه درون گرا و استفاده از استراتژی ((جایگزینی واردات)) در توسعه اقتصادی و بازرگانی، مدتی است که رویکرد ((توسعه صادرات)) و تعامل بیشتر با اقتصاد جهانی را در پیش گرفته است. شرکت ها با بازارهایی روبه رو شده اند که وجود رقابت شدید و نیازهای جدید و رو به رشد مشتریان از ویژگی های منحصر به فرد آن محسوب می شود. علیرغم اعتقاد به حضور در بازارهای خارجی، مشاهده می شود که برخی از تولید کنندگان ایرانی حتی با دانستن این موضوعات عموما تمایلی برای وارد شدن به کار صادرات ندارند. به منظور شناسایی عوامل موثر که سبب تمایل و یا عدم تمایل صادرکنندگان جهت حضور در بازارهای صادراتی یک پژوهش پیمایشی در محدوده صنعت برق ایران انجام شده است. به این منظور پس از طراحی مدل مفهومی اقدام به گردآوری داده های میدانی از 71 شرکت فعال و عضو سندیکای صنعت برق ایران با استفاده از پرسشنامه شده است. نتایج تحلیل این داده ها نشان می دهدکه از بین عوامل مدیریتی موثر بر رفتار صادرکننده، سن مدیران، سن شرکت، تاکید مدیریت برای حضور در بازارهای صادراتی واعتقادات و ارزشهای مدیران نسبت به حضور در این بازارها، در بین عوامل ساختاری سیستم پاداش مشوق کارکنان و آموزش کارکنان، در بین عوامل دولتی مناسب بودن تعرفه صادرات ومعافیت گمرکی در نظر گرفته شده برای صادرکنندگان توسط دولت و در بین عوامل محیطی اثر مثبت نرخ ارز و قوانین مقررات موجود، به عنوان مهمترین عوامل جلوبرنده در هر گروه مطرح می باشند. همچنین عدم دستیابی به تامین منابع مالی جهت سرمایه گذاری در امر صادرات از مهم ترین عامل بازدارنده محسوب می شود. در بررسی رفتار صادرکنندگان نیز شرکت های صادرکننده برق در زمینه تولید اطلاعات و پاسخگویی به تغییرات محیطی در سطح مناسبی قرار دارند اما در زمینه انتشار اطلاعات در درون سازمان در سطح ضعیفی قرار دارند. بر اساس این نتایج توصیه ها و پیشنهادهایی برای افزایش تمایل صادرکنندگان جهت حضور در بازارهای داخلی ارایه شده است که می توان مورد استفاده سیاست گذاران این حوزه قرار گیرد.
    Abstract
    Iran's economy is in a situation that after decades of looking inward orientation and strategy (import substitution) in trade and economic development, While that approach (Export Promotion) and greater engagement with the global economy has taken. Companies are faced with a market where competition is fierce and there is a new and growing needs of customers its unique features to be counted. Despite the belief in foreign markets, it can be seen that some Iranian producers even know this was generally not willing to get into the export business. To identify the factors that led to the willingness or unwillingness exporters in export markets, a survey has been conducted within the power industry in Iran. In order to design the conceptual model, attempting to collect field data from 71 active companies and member of the union power industry in iran the questionnaire is used. Analysis of results this data indicates that among management factors influencing the behaviour of the exporter, age manager, age company, management emphesize on export markets, beliefs, values of director to participate in this market, among the structural factors, reward system encourages employees and staff training, among the state factors, export tariff and customs exemption is considered apprppriate for exporters by state and Environmental laws and regulations in effect on the exchange rate as the main driving factors in each group are presented. The lack of access to financial resources for investment in export is a major deterrent. The behavior of exporters and export companies in the field of electrical and information are provided in response to environmental changes But the dissemination of information within the organization are weak. Based on these results, recommendations and proposals to increase the willingness of exporters to the domestic markets that can be used to the policy of indeed it does.