عنوان پایان‌نامه

رتبه بندی شرکتهای بیمه در ایران با استفاده از مدل های تصمیم گیری چند شاخصه (MADM)



    دانشجو در تاریخ ۲۰ اسفند ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "رتبه بندی شرکتهای بیمه در ایران با استفاده از مدل های تصمیم گیری چند شاخصه (MADM)" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 71249
    تاریخ دفاع
    ۲۰ اسفند ۱۳۹۱
    استاد راهنما
    منصور مومنی

    ما در این پژوهش به رتبه‌بندی شرکت‌های بیمه پرداخته‌ایم. ابتدا با استفاده از پژوهش‌های گذشته و روش موسسات معتبر رتبه‌بندی، تعداد 17 شاخص اولیه برای رتبه‌بندی شرکت‌های بیمه تعیین کرده‌ایم. سپس با استفاده از نظر خبرگان و فن دلفی این شاخص‌ها را به پنج گروه پروفایل کسب‌وکار، پروفایل مالی، عملکرد عملیاتی، مدیریت ریسک و مشتری‌گرایی تقسیم کرده‌ایم. بعد از آن با استفاده از پرسشنامه و نظرسنجی از خبرگان میزان اهمیت هریک از شاخص‌ها را تعیین کردیم. سپس با استفاده از پژوهش‌های انجام شده و شیوه موسسات معتبر رتبه‌بندی، پارامترهای مناسبی جهت سنجش هریک از شاخص‌ها تعیین کرده و با استفاده از داده‌های صورت‌های مالی و داده‌های تکمیلی مقدار هریک از پارامترها را محاسبه کردیم. برای محاسبه مقدار هر شاخص‌ ابتدا مقدار پارامترها را با استفاده از روش بی‌مقیاس سازی خطی، بی‌مقیاس کرده و مقدار هر شاخص را میانگین مقدار پارامترهای آن شاخص قرار داده‌ایم. و در انتها با استفاده از سه مدل تصمیم‌گیری چندشاخصه تخصیص خطی، TOPSIS و ANP تعداد 15 شرکت بیمه را رتبه‌بندی کرده‌ایم.
    Abstract
    Recently there has been a significant growth in the number of insurance companies in Iran. One of the consequences of this increase is competition among insurers to attract customers and expand their market. On the other hand, an increasing number of insurance companies brings a wider range of options for the policyholders and requires the policyholders to choose the insurance company more accurately. Performance appraisal and ranking of insurance companies is one of the ways to help policyholders to have a better choice. In this study, we have ranked insurance companies in Iran.We have determined 17 indicators to rank the insurance companies based on previous researches and methods of the prestigious ranking institutions. These indicators have been classified into five groups including: business profile, financial profile, operational performance, risk management, and customer orientation; by means of the expert’s opinion and Delphi technique. Importance of each indicator is determined using a questionnaire and collection of the experts' opinions. Parameters of each index are extracted using previous researches and approaches of the prestigious ranking institutions. Each parameter is calculated by employing the data from the financial statements and supplementary data. Finally fifteen insurance companies are ranked by three Multiple Attribute Decision Making models including Linear Assignment, TOPSIS, and ANP. Keywords: Ranking, Linear Assignment model, TOPSIS model, ANP model