عنوان پایاننامه
تدوین مدل کسب و کار برای شرکت خدمات انرژی (ESCO) در محیط کسب و کار ایران
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57078
- تاریخ دفاع
- ۱۲ اسفند ۱۳۹۱
- دانشجو
- محمدهاشم خدابخش لو
- استاد راهنما
- نسترن حاجی حیدری
- چکیده
- هدف از انجام این تحقیق تدوین مدل کسب و کار شرکت های خدمات انرژی (ESCO) در بازار ایران است، شرکت های خدمات انرژی مجری پروژه های صرفه جویی انرژی به صورت تضمین شده هستند و اخیرا در ایران تلاش¬های زیادی در جهت ایجاد این شرکت ها می باشد. با توجه به تفسیرهای متعددی که در عمل از کسب و کار شرکت های خدمات انرژی جاری شده است، این تحقیق قصد تبیین درست این کسب و کار را دارد. رویکرد کیفی برای این تحقیق در نظر گرفته شده و اطلاعات لازم از طریق مصاحبه با خبرگان این امر جمع آوری گردیده است. سوالات مصاحبه ها با توجه به مدل کسب و کار اوستروالدر تهیه شده و در مجموع 8 نفر از خبرگان با استفاده از روش نمونه گیری گلوله برفی، در مصاحبه ها حضور داشتند. نتایج حاصل از مصاحبه ها با استفاده از روش تحلیل تم مورد ارزیابی قرار گرفته و در نهایت شرکت های خدمات انرژی از نظر ابعاد زیر تبیین شده اند. بسته ارزشی، منابع کلیدی، فعالیت های کلیدی، شرکای کلیدی، بخش های مشتریان، کانال¬های ارتباط با مشتریان، روابط مشتریان، ساختار هزینه و منابع درآمد. در نهایت موارد استخراج شده در قالب تابلوی طراحی ارائه شده و علاوه بر آن پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی ارائه شده است.
- Abstract
- The main purpose of this study is designing a business model for energy service companies (ESCO) in Irans energy market condition. Energy service companies involve in guaranteed energy saving projects and recently there have been much efforts on promoting this business. Business model defines the business and currently there has been different definitions about ESCOs in Iran, in this study we aim to define the right business model of ESCOs. In this study we have used qualitative research approach and gatherd data through Interview with the specialists. We used snowball sampling method and finally 8 interviews were held. Then the data was thematically analysed and the answers were collected according to OsterWalder’s business model. So the business model of ESCOs defined in following 9 aspects. Value proposition, key resources, key activities, key partners, customer segments, channels, customer relationships, cost structures and revenue streams.