عنوان پایاننامه
خوشه بندی مشتریان شرکت بیمه ایران بر اساس ارزشهای مورد انتظار به منظور اتخاذ استراتژی بازاریابی مناسب برای هر خوشه (مطالعه موردی :شهر تهران)
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی- بیمه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56741
- تاریخ دفاع
- ۲۱ اسفند ۱۳۹۱
- دانشجو
- قاسم جوکار
- استاد راهنما
- سعید شیرکوند
- چکیده
- چکیده با توجه به مفهوم بازاریابی، درک مشتریان و ارضای بهتر نیازهای آنها نسبت به رقبا اولویت هر سازمانی میباشد. اما مشتریان مختلف، نیازها و خواستههای متفاوتی دارند و به ندرت امکان دارد که بتوان با رفتار یکسان همه مشتریان را راضی نگه داریم. بنابراین شرکتها نیازمند بخشبندی بازار میباشند. بخشبندی بازار به شرکت کمک میکند تا به درک بهتری از نیازهای مشتریان دست یابد. بخشبندی بازار همچنین کمک میکند تا بازاریابان استراتژیهای بازاریابی و طرحهای تبلیغاتی را با توجه به سلیقه افراد هر بخش بازار تهیه نمایند. هدف ما در این پژوهش بخشبندی مشتریان شرکت بیمه ایران است. مبانی مختلفی برای بخشبندی بازار وجود دارد. در این پژوهش مشتریان بر اساس ارزشهای مورد انتظار بخشبندی شدهاند. برای این منظور، ابتدا با بررسی پیشینه پژوهش و همچنین مصاحبه با مشتریان و خبرگان صنعت بیمه، تعداد 30 متغیر به عنوان ارزشهای موردانتظار مشتریان شناسایی شد. بعد از مشخص شدن متغیرها پرسشنامهای با مقیاس پنج گزینهای لیکرت تهیه شد که پس از مشخص شدن روایی و پایایی، توزیع و درنهایت تعداد 371 پرسشنامه گردآوری شد. پس از مهیا شدن دادهها با انجام تحلیل عاملی این متغیرها در قالب 5 عامل خلاصه شدند که این عوامل در مجموع بیش از 62 درصد از واریانس کل را تبیین میکردند. سپس بر اساس نتایج بدست آمده و انجام تحلیل خوشهای 4 خوشه از مشتریان شناسایی شد. درنهایت با انجام آزمون کای دو پیرسون، همگونی خوشههای شناسایی شده از نظر متغیرهای جمعیتشناختی بررسی شد که بر اساس نتایج بدست آمده خوشهها از لحاظ متغیر جنسیت همگون بودند ولی از لحاظ متغیرهای سن، وضعیت تاهل، سطح تحصیلات و میزان درآمد همگون نبودند.
- Abstract
- According to the marketing concept, understanding customers and satisfying their needs better than the competitors is the priority of any organization. But different customers have different needs, and it is rarely possible to satisfy all customers by treating them alike. Thus, there is a need for Market Segmentation. Marketing segmentation helps company to gain a greater understanding of their customer needs. Market segmentation also helps the marketers to devise appropriate marketing strategies and promotional schemes according to the preferences of the individuals of particular market segments. Our goal in this research is market segmentation of Iran Insurance Company. There are different bases for market segmentation, but in this research, market segmentation is based on the expected values of customers. For this study, after literature review and interview with customers and experts in the insurance industry, 30 variables were identified as customer’s expected values. The Five option Likert scale questionnaire was developed, and after determining the validity and reliability, 371 questionnaires were collected Then, Factor Analysis of these variables summarized them into five Factors that they explained more than 62% of the total variance. Then, cluster analysis identified 4 clusters of customers. Finally, using the Pearson chi-square test, the cluster homogeneity in terms of demographic variables examined. Based on the results, the clusters were homogeneous in terms of gender but in terms of age, marital status, education level and income were heterogeneous.