بازنمایی خود استثناگرایی آمریکایی در فیلمهای کلینت ایستوود (۱۹۷۱-۲۰۱۱)
- رشته تحصیلی
- مطالعات آمریکای شمالی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده مطالعات جهان شماره ثبت: US34 66 1391;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64846
- تاریخ دفاع
- ۱۴ اسفند ۱۳۹۱
- دانشجو
- مهدیه گنجی پور
- استاد راهنما
- محمدباقر قهرمانی
- چکیده
- خود-استثنا انگاری آمریکایی یکی از بنیان های اساسی هویت آمریکایی است که عمیقاً ریشه در میراث پروتستان و پیوریتن نخستین کسانی دارد که از اروپا به سرزمین آمریکا آمدند و در ناحیه ای که نیو انگلند نامیده می شود ساکن شدند. انقلاب آمریکا و پس از آن بیداری بزرگ ، اصول و پایه های فکری این مکتب را تقویت کرده ، بر قوام آن افزودند و راه ورود این مکتب فکری به قانون اساسی آمریکا را هموار کردند. از آن پس این تفکر و بینش موضوع آثار ادبی و هنری فراوانی بوده و مطالعات بسیاری درباره ی آن انجام شده است. با اینهمه تا کنون هیچ کس متوجه تأثیر این بینش بر آثاری که کلینت ایستوود کارگردانی کرده ، نبوده است. کلینت ایستوود، که خود به عنوان نماد آمریکا شناخته می شود، در دوران طولانی فعالیت هنری اش به عنوان کارگردان همواره دغدغه ی خود-استثنا انگاری آمریکایی را داشته و اصول متفاوت این بینش خاص را به شکل الگوهای تکرار شونده در کارهایش بازنمایی کرده است. در این مطالعه می کوشیم تا از این زاویه کارهای او را بررسی کنیم. با به کارگیری تحلیل محتوا و تئوری بازنمایی در کنار نظریه ی خود-استثنا انگاری حضور فردگرایی آمریکایی و مفهوم برگزیدگی را در کارهایی که او کارگردانی کرده است نمایان می کنیم.
- Abstract
- چکیده انگلیسی ندارد