عنوان پایاننامه
بررسی حمایت های ورزشی (اسپانسرشیپ ورزشی) در لیگ برتر بسکتبال ایران مطالعه موردی شرکت پتروشیمی بندرامام
- رشته تحصیلی
- تربیت بدنی وعلوم ورزشی - مدیریت ورزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1030;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61782
- تاریخ دفاع
- ۲۰ اسفند ۱۳۹۱
- دانشجو
- شادی پری در
- استاد راهنما
- محمد خبیری
- چکیده
- حمایت های ورزشی به عنوان بخشی از بازاریابی ورزشی اخیراً رشد چشم گیری کرده است و به-عنوان منبع مهم مالی برای فعالیت های ورزشی بشمار می آید. پژوهش حاضر بدنبال چرایی و چگونگی حمایت های ورزشی در لیگ برتر بسکتبال ایران است. اغلب حامیان لیگ برتر بسکتبال ایران شرکت های نیمه دولتی و B2B می باشند. به همین جهت محقق به بررسی اهداف گوناگون حمایتی، نحوه انتخاب فعالیت ورزشی جهت حمایت، ارزیابی اثربخشی حمایت های ورزشی و در نهایت مزایا و معایب موجود در موضوع های حمایتی از دیدگاه شرکت های نیمه دولتی و تجارت در تجارت می پردازد. برای پاسخ به سوال اصلی پژوهش، محقق در ابتدا به بررسی پیشینه پژوهش در این زمینه پرداخته و در نهایت داده های جمع آوری شده را با نظریه های معتبر در این زمینه مورد مقایسه و بررسی قرار داده است. به منظور فهم دقیق ترموضوع، پژوهش با روش کیفی با رویکرد مطالعه موردی و از طریق مصاحبه به عنوان ابزار جمع آوری داده ها در مورد شرکت پتروشیمی بندر امام که از شرکت های نیمه دولتی و تجارت در تجارت و یکی از حامیان مطرح و با سابقه در لیگ بسکتبال ایران است صورت پذیرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که اهداف مرتبط با شرکت به ویژه نشان دادن اهمیتی که شرکت به مسائل جامعه می دهد و کمک به روابط صمیمانه با کارکنان و خدمت رسانی به مردم بومی منطقه از مهمترین اهداف این شرکت می باشد. همچنین نتایج پژوهش نشان داد اهداف مرتبط با محصول برای شرکت های نیمه دولتی و تجارت در تجارت اهمیت چندانی ندارند. در مورد نحوه انتخاب فعالیت ورزشی جهت حمایت به ترتیب دستورات رده های بالاتر مدیریتی، علاقه مدیریت و امکانات ورزشی شهری که شرکت در آن واقع شده و در نهایت مورد علاقه بودن آن رشته ورزشی در میان مردم، ملاک های اصلی انتخاب فعالیت ورزشی جهت حمایت می باشند. از آنجایی که ارزیابی اثربخشی حمایت های ورزشی مستقیماً با اهداف حمایتی در ارتباط است و از سویی دیگر اهداف حمایتی شرکت با نگرش ها و مفاهیم غیر عینی مرتبط است، بنابراین ارزیابی اثر بخش بودن حمایت ورزشی کاری دشوار برای شرکت می باشد و تنها به ارزیابی بعضی موارد مانند استمرار و پیگری تبلیغات بعد از رویداد، تعداد تماشاچی، بررسی هزینه های مالی پیشین و جاری پرداخته می شود. همچنین مزایا و معایب حمایت های ورزشی نیز از دیدگاه شرکت مورد بررسی قرار گرفته است.
- Abstract
- In recent years Sport’s Sponsorship has drawn lots of attention as a part of sport’s marketing and is noticed as an important source of financial support for sporting activities. The aim of this survey is analyzing why and how the sponsors in Iranian Basketball League perform their supportive activities. Most of the Iranian Basketball League sponsors are semi-governmental and B2B companies, so this dissertation focuses on the different aims of support, the approaches for choosing sporting activities for support, assessing effectiveness of sporting supports and finally cons and pros in sponsorship from the semi-governmental and B2B points of view. To accomplish the aims of this survey, the author has reviewed the existing literature related to the field of sporting sponsorship following by gathering appropriate and adequate data sets. Then these data sets are compared and analyzed according to the valid theories in this field. In this dissertation, interviewing is the main approach for gathering required data which is performed in the Petroshimi Bandar Imam Company. This company is one of the most important sponsors in Iranian League and is active in the field of petroleum industry. The results of the survey revealed main goals of Bandar Imam Sponsorship. Strategies of this company for choosingsporting activities for support prioritize as follow: commands of senior managers, interests of management, sporting facilities in the city and popularity of sporting practices among residents of the city. Assessing effectiveness of supporting activities is a difficult task to do as it is completely intertwined with strategic goals of the company, but in some cases the number of spectators, costs of supporting practices and the way of advertising after sporting event can be considered as some measures for assessing effectiveness. Finally pros and cons of sporting supports from the company’s points of view have been studied.