عنوان پایان‌نامه

ایران گرایی اشکانیان



    دانشجو در تاریخ ۱۴ اسفند ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ایران گرایی اشکانیان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    تاریخ ایران باستان
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 178+;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56493
    تاریخ دفاع
    ۱۴ اسفند ۱۳۹۱
    استاد راهنما
    روزبه زرین کوب

    یکی از پیامدهای ورود یونانیان و مقدونیان به شرق و به تبع آن موج جمعیتی کهدر پی شرایط اقتصادی بهتر به دنبال سپاه اسکندر روانه‌ی سرزمین‌های شرقی شدند، گسترش یونانی‌مآبی در کشورهای تحت سلطه بود، و نتیجه‌ی آن از بین رفتن فرهنگ و سنت‌های شرقی بود. اما این اوضاع در ایران با دیگر مناطق تحت نفوذ یونانیان به کلی متفاوت بود.می‌توانیم در ایران از یک جریان آگاهانه سخن بگوییم که از همان آغاز ورود یونانیان و مقدونی‌ها سعی در مقابله با حاکمان بیگانه، و فرهنگ یونانی‌مآبی داشت. این مخالفت با روی کار آمدن اشکانیان در ایران، رنگ تازه‌ای به خود گرفت. شاهان اشکانی با حمایت خود از فرهنگ و سنت‌های ایرانی در برابر یونانی‌مآبی نقش ویژه‌ای در حفظ استقلال فرهنگی ایران ایفا کردند. پایان‌نامه‌ی حاضر با عنوان «ایران‌گرایی اشکانیان» در پی آن است تا نشان دهد که اشکانیان چگونه سیاست‌های خود را در حمایت از فرهنگ ایرانی که ما آن را «برنامه‌ی ایران‌گرایی» نام نهاده‌ایم، اجرا کردند. بدین منظورفرضیه‌ی اصلی این تحقیق چنین استوار شده است که اشکانیان پس از تشکیل پادشاهی و به طور جدی‌تر از اواسط حکومت خود، به منظور ایجاد یک پشتوانه‌‌ی مردمی قوی و همچنین ایجاد وحدت در مرزهای خود، در صدد برآمدند تا با بازتعریف مولفه‌ها و مشخصه‌های تازه، فهم نوینی از مفهوم کشور و ملت ارائه دهند که اساس آن نه به مانند دوره‌ی هخامنشی و بر نوعی خاص از جهان‌وطنی، بلکه بر اساس ویژگی‌هایی بود که مرزهای ایران را از دیگر کشورها جدا می‌کرد و آن را کشوری در میان کشورهای متعدد در دنیا قرار می‌داد. پس از آن اشکانیان در پی آن برآمدند که با توسل به مولفه‌های فرهنگی و هویتی در دوره‌ی هخامنشی و همچنین سنت‌های ایرانی و شرقی، ویژگی‌های مشخصی را برای ایران و ایرانی بودن ایجاد کنند، که ریشه‌های هویت ایرانی را تشکیل می‌داد. نتیجه‌ی این سیاست هم حفظ و دوام فرهنگ ایرانی، و هم شکل‌گیری و قوام مولفه‌هایی بود، که موجب پیدایش ایران به عنوان یک کشور شد. واژگان کلیدی: هلنیسم، اشکانیان،سنت‌های ایرانی و شرقی، برنامه‌ی ایران‌گرایی، سیر تکوین
    Abstract
    The entrance of Greeks and Macedonians ino eastern world, followed by a mass immigration of people who, in search of better economic conditions and opportunities ventured after Alexander’s army, resulted in expansion of Hellenism in conquered areas, whose cultures and traditions became extinct in many cases. Nevertheless, the situation proved totally different in Iran. In this case, we can talk about a conscious movement, aimed to resist the stranger rullers and their “Hellenism”. Such resistance became stronger when a new indigenous dynasty, the Arsacids, came to power. In this thesis, we show how the Arsacids accomplished their patronage and supportive policy in respect of the iranian culture; the policy which we call “iranianismprogramme”. Our hypothesis is that the arsacids, specially from the middle of their administration period and in the course of consolidation of their dominions and securing the frontiers of their kingdom,tried to create a new concept of nation-state. In a new framework, the cosmopolitanism of the Achamenid era was dismissed and the elements related to “iran”, as a state among the other ones, were emphasized. Consequently, resorting to measures based on the oriental traditions, they successfully managed to develop a specific identity for their subjects. Their efforts culminated in preserving iranian heritage and forming the very concept of “iran” as a distinguished state in the area. Keywords: Hellenism, the Arsacids, iranian and oriental traditions, iranianismprogramme, evolutional phases