عنوان پایان‌نامه

بررسی مقایسه ای توبه در قرآن و عهد عتیق



    دانشجو در تاریخ ۰۸ بهمن ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی مقایسه ای توبه در قرآن و عهد عتیق" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    ادیان وعرفان
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2083ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57014
    تاریخ دفاع
    ۰۸ بهمن ۱۳۹۱
    دانشجو
    مرضیه بدیعی
    استاد راهنما
    قربان علمی

    چکیده توبه از آن جا که برای انسان گناهکار راه بازگشتی به سوی خدا فراهم می آورد و بدین ترتیب رابطه¬ی مخدوش شده میان انسان و خدا را ترمیم می نماید، و نیز به دنبال آن سعادت از دست رفته انسان را به او باز می گرداند، در قرآن کریم و عهد عتیق موضوعی مهم و کلیدی به شمار می آید. در هر دو کتاب مقدس توجه ویژه ای به توبه هم به لحاظ کمیت و تکثر و هم به لحاظ کیفیت و بیان محتوای آیات مرتبط صورت پذیرفته است. بررسی مقایسه ای مفهوم توبه در دو کتاب نامبرده موضوع اصلی و محوری این پایان نامه می باشد. این که توبه به چه مفهومی در این دو متن به کار رفته و چه آثاری بر آن مترتب است و نیز ساختار و کارکرد توبه در این دو متن نسبت به هم چه وضعیتی دارد، از پرسش های اصلی پژوهش حاضر می باشد؛ و برای پاسخگویی به آن مطالعه¬ی تطبیقی ای مناسب دیده شد که با رویکرد توصیفی-تحلیلی همراه باشد. توبه در قرآن و عهد عتیق به مفهوم ترک گناه و بازگشت به سوی خداوند به کار رفته است. گرچه در قرآن دعوت جمعی به توبه نیز صورت می گیرد، اغلب توبه با کارکرد فردیِ آن مطرح می گردد، در حالی که در عهد عتیق هم دعوت به توبه و هم بیان مفهوم توبه بیشتر با کارکرد قومیِ آن مطرح شده و به مرور تأکید بیشتری بر اهمیت توبه¬ی فردی صورت می گیرد. در قرآن چنین تحول مفهومی دیده نمی شود و افزون بر این، اغلب مفهوم باطنیِ توبه مد نظر است و کارکرد توبه بیشتر بر بعد اعتقادی و اخروی حیات فرد اثرگذار است، در حالی که در عهد عتیق توبه بیشتر وسیله ای برای ترمیم عهد نقض شده قوم با یهوه به حساب آمده و آثار توبه بیشتر بر جنبه های مادی و دنیوی حیات قوم اسرائیل مشهود است.
    Abstract
    Abstract Since repentance provides the sinful man a path to return to God, consequently restores man-God’s damaged relationship. It is the key concept of Quran and Old Testament which gives man an opportunity for searching of his lost happiness by coming back to God. Repentance has a high quantity and quality in the verses of the both sacred books. The comparative study of repentance in above-mentioned books is the main theme of the thesis and the main questions are: what’s the conceptual usage of repentance in both texts? And how is the structure and function of repentance in the two comparatively? So a kind of comparative study will work that approaches to the problem descriptively and analytically. Repentance in Quran and Old Testament is used under the notion of “not committing the sin” and “coming back to God.” Although there is a common call to repent in Quran, frequently repentance comes into play by an individual function; while repentance and calling to repent have an ethnic function in Old Testament and gradually it put emphasis upon the individual repentance. We have no such conceptual evolution in Quran and moreover it recurrently observes the repentance as hermeneutical notion. It also influences man’s faithfulness and afterlife, while in Old Testament it is for restoring the violated testament with Yahweh and its consequences often is obvious in worldly matters and secular lifetime of the Jewish ethnicity. Key words: Repentance, Quran, Old Testament, Sin, Return