کمانش جانبی پیچشی در تیرهای فولادی با و بدون در نظر گرفتن اثر طبله کردن
- رشته تحصیلی
- مهندسی عمران - سازه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 1761;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57193
- تاریخ دفاع
- ۲۷ اسفند ۱۳۹۱
- دانشجو
- مجید ماه بانویی
- چکیده
- امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی امکان بررسی دقیقتر مسائل مهندسی به وسیلهی نرمافزارهای کامپیوتری توسط مهندسان فراهم گردیده است؛ بنابراین لزوم بررسی مجدد مسائل مهندسی به وسیله این نرمافزارها به دلایل زیر امری ضروری میباشد. 1- رسیدن به نتایج دقیق، قابل اطمینان و همچنین جدید. 2- مقایسه نتایج جدید با نتایج قدیمی و بررسی میزان دقت و صحت آنها. در این تحقیق نیز با مدلسازی تیرهای ساده و محاسبه مقادیر بار بحرانی کمانش پیچشی-جانبی توسط نرمافزار المان محدود Abaqus سعی شده است به این مهم پرداخته شود. تا به حال تئوریهایی توسط افراد مختلف بیان شده است و هر کدام از این افراد برای سادهسازی مساله فرضهایی را در نظر گرفتهاند که در حل معادله دیفرانسیل کمانش به کمک می-آیند، بنابراین اگر حل معادله دیفرانسیل را یک روش دقیق و حل مساله را به روشهای المان محدود نرمافزاری یک روش عددی بنامیم لازم است اختلاف این روشها با هم مقایسه گردد. در بسیاری از موارد مشاهده میشود که تیرورقهای I شکل مورد استفاده در سازههای مختلف دارای ورق تقویتی عرضی هستند. وجود این ورقها میتواند در بار بحرانی کمانش پیچشی-جانبی تیر تاثیر قابل ملاحظهای داشته باشد. وجود سختکنندههای مستطیلی تاثیر زیادی در افزایش بار بحرانی تیرورقها میگذارند، حال اگر این سختکنندهها به مثلثی شکل تبدیل شوند آیا افزایش بار بحرانی به مانند قبل بوده است؟ در بررسی سختکنندههای مثلثی اثر پارامترهای ضخامت و ارتفاع بررسی شده است که با افزایش ضخامت سختکننده بار بحرانی افزایش یافته ولی تاثیر افزایش ارتفاع به مانند افزایش ضخامت نیست. وجود برون محوری بار عاملی است که اثر مستقیم روی بار بحرانی کمانشی دارد، لذا با افزایش برون محوری بار میزان قابل توجهی کاهش بار بحرانی را داریم. شرایط تکیهگاهی و بارگذاریهای مختلف از جمله فاکتورهای اصلی برای تغییر بار بحرانی کمانش پیچشی-جانبی میباشند. در صورتی که تکیهگاه جانبی در بال فشاری و یا بال کششی تیر استفاده شود میتوان نتایج را با هم مقایسه کرد.
- Abstract
- Nowadays, By advances in science and technology the possibility of more exact analysis of engineering problems using computer softwares, has been provided. Thus, due to the following reasons the re-analysis of these problems via the mentioned softwares, seems necessary. 1 - Obtaining accurate, reliable and new results. 2 - Comparing the new results with the previously-obtained ones and evaluating their accuracy. In this thesis, by modeling simple beams and calculating the values of critical Lateral- torsional buckling loads by ABAQUS software, we try to deal with this matter. Up to now, many theories had been presented by different reseachers using various assumptions to simplify the differential equation of buckling problem. Thewrefore, if we consider the closed-form solution of the differential equation as the exact solution and the solution via a softeware as a numerical solution, finding their difference is required. I-beam transverse reinforcement plates are used vastly in many structures. They can affect buckling critical loads considerably. Great impact in the increase of the critical load of a rectangular stiffeners Beams, However, if the stiffeners to be converted to a triangular shape as before the rise times of crisis? Parameters of thickness and height of the triangle is Stiffeners of the critical load increased with increasing thickness of the stiffeners But the effect is the increase in height as the thickness increases. Exitance external axial load factor out there is a direct effect on the critical load buckling, Therefore, increasing the external axial load would significantly reduce the critical load. Boundary conditions and with different loads of the main factors for the change of the critical Lateral- torsional buckling. Side support in the flange in case pressure or tension in the beams can be used to compare the results.