نیاز سنجی آموزشی معلمان هنرستان فنی و حرفه ای شهر یاسوج
- رشته تحصیلی
- آموزش بزرگسالان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56088
- تاریخ دفاع
- ۰۷ بهمن ۱۳۹۱
- دانشجو
- ولی طاهرمنش
- استاد راهنما
- رضوان حکیم زاده
- چکیده
- هدف اساسی پژوهش حاضر، شناسایی و اولویت¬بندی نیازهای آموزشی معلمان (هنرآموزان) هنرستان¬های فنی و حرفه¬ای شهر یاسوج می¬باشد. روش تحقیق از نوع توصیفی– پیمایشی بوده و از لحاظ هدف کاربردی می¬باشد. جامعه این تحقیق شامل 217 نفر از معلمان (هنرآموزان) (شامل 132 مرد و 85 نفر زن) هنرستان¬های فنی و حرفه¬ای دولتی و غیردولتی شهر یاسوج درسال تحصیلی 91-1390 می¬باشد، که بدلیل در دسترس بودن تمام افراد، جامعه بصورت تمام شمار در نظر گرفته شد. دراین پژوهش از دو پرسشنامه جهت سنجش نیازها استفاده شد. روایی و پایایی ابزار پژوهش بترتیب بر اساس نظرات اساتید راهنما ومشاور و همچنین با استفاده از آزمون آلفای کرانباخ محاسبه شد. ضریب آلفای کرونباخ برابر با 0.86 می¬باشد. برای تجزیه وتحلیل آماری از روش¬های آمار توصیفی (جدول توزیع فروانی، نمودار، میانگین، واریانس، انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (آزمونT دونمونه¬ای مستقل، آزمونF، آزمون تحلیل واریانس یک طرفه، آزمون یومن ویتنی، آزمون L.S.D) استفاده شده است. یافته¬ها نشان داد که معلمان (هنر.آموزان) در 7 حیطه افزایش دانش تخصصی، مهارت¬های ارتباطی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و استفاده از تکنولوژی¬های نوین در تدریس، اصول و روش¬های تدریس، مهارت¬های پژوهشی، شناسایی مسائل و مشکلات دانش-آموزان، مدیریت کلاس درس به آموزش نیازمند هستند. نتایج تحلیل داده¬ها نشان داد که بین نیازهای آموزشی دبیران هنرستان¬های فنی و حرفه¬ای شهر یاسوج با توجه به جنسیت آنها در متغیر شناسایی مسائل و مشکلات دانش¬آموزان، تفاوت معناداری بین دو جنیست مرد و زن وجود دارد. نتایج همچنین حاکی از این بود که بین نیازهای آموزشی دبیران هنرستان¬های فنی و حرفه¬ای شهر یاسوج با توجه به میزان تحصیلات آنها در متغیرهای فناوری اطلاعات و ارتباطات و استفاده از تکنولوژی-های نوین در تدریس و اصول و روش¬های تدریس تفاوت معنادار وجود دارد، و در نهایت یافته¬ها نشان داد، که بین نیازهای آموزشی دبیران هنرستان¬های فنی و حرفه¬ای شهر یاسوج با توجه به نوع هنرستان تفاوت معناداری وجود ندارد. واژه های کلیدی: نیاز آموزشی، نیازسنجی ، نیازسنجی آموزشی ، هنرآموز، هنرستان فنی و حرفه¬ای.
- Abstract
- Abstract The primary goal of the present study is to identify and prioritize training needs of technical and vocational school teachers are Yasuj. The study population consisted of 217 teachers (trainees) (including 132 males and 85 females) vocational public and private schools in Yasuj 2012/2013 academic year. Due to the availability to of all the participants in study the community as a whole was considered. In this study, two questionnaires were used to assess needs, Reliability and validity of the study, was calculated based on opinions of supervisors and Cronbach's alpha test, respectively. Cronbach's alpha coefficient is equal to 0.86. Statistical analysis was performed by using descriptive statistics (distribution table frequency, graphs, mean, variance, standard deviation) and inferential statistics (T-test, two-sample independent tests, F, test, ANOVA test, Mann-Whitney test, LSD test). Results showed that teachers should get an appropriate training in following seven areas of specialized knowledge, communication skills, information technology and communication and the use of modern technology in teaching principles and methods of teaching, research skills, identifying issues and problems related to students, classroom management. Data analysis revealed that there are significant differences between the technical and professional training for school teachers based on their gender and the identified range of problems the students face. The results also suggested that there is a significant difference between The training needs of teachers in vocational schools according to their education Variables in the information and communication technology and innovative use of technology in teaching and the principles and methods of teaching. Finally, results showed that the required training for technical and professional school teachers does not significantly depend on type of school. Key words: Educational need, Educational need assessment, Trainee, Vocational and technical Conservatoriy.