عنوان پایان‌نامه

تاثیر غنی سازی (ادراکی -حرکتی موسیقی) محیط بر رشد مهارت های حرکتی درشت وظریف اطفال ۸-۵ ماه



    دانشجو در تاریخ ۰۴ بهمن ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر غنی سازی (ادراکی -حرکتی موسیقی) محیط بر رشد مهارت های حرکتی درشت وظریف اطفال ۸-۵ ماه" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 946;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57271
    تاریخ دفاع
    ۰۴ بهمن ۱۳۹۱
    دانشجو
    فاطمه قرایی
    استاد راهنما
    الهه عرب عامری

    هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر غنی سازی)ادراکی- حرکتی و موسیقی) محیط بر رشد حرکات درشت و ظریف اطفال بود. 32 طفل 8-5 ماهه سالم در این پژوهش شرکت داشتند که به صورت همگن درسه گروه آزمایش و یک گروه کنترل 8 نفری قرار گرفتند. اطفال گروه های آزمایش به مدت 36 جلسه و هر جلسه 60 دقیقه در محیط های غنی ویژه خود تمرین کردند. اطفال گروه آزمایش اول در محیط غنی سازی شده به لحاظ«ادراکی-حرکتی و موسیقی»، گروه دوم در محیط غنی«ادراکی-حرکتی» و گروه سوم در محیط غنی سازی شده«موسیقی» قرار گرفتند. اطفال گروه کنترل در این مدت به فعالیت های معمول خود پرداختند. برای ارزیابی مهارت های حرکتی درشت و ظریف از مقیاس رشد حرکتی پی بادی استفاده شد. در تحلیل داده ها از متغیر های معادل سنی و بهره رشد حرکتی این آزمون استفاده شد. داده های حاصل با استفاده از آزمون آماری تحلیل واریانس یک راهه مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. نتایج نشان داد، بین میانگین نمرات معادل سنی در حرکات درشت(001/0p=)، ظریف(001/0p=) و متوسط حرکتی(001/0p=) و همچنین بین میانگین بهره رشد حرکتی حرکات درشت(001/0p=) و ظریف(034/0p=) در گروه های آزمایش و کنترل تفاوت معنی داری وجود دارد. یافته های حاصل نشان می دهد که تمرین و تجربه ادراکی- حرکتی و موسیقی بر رشد حرکتی به طور کلی و بر بهره رشد حرکتی و معادل های سنی حرکات درشت و ظریف به طور اختصاصی تاثیر مثبت دارد. به عبارت دیگر، تمرین و تجربه عاملی مثبت در رشد مهارت های حرکتی پایه ای و بنیادی اطفال شرکت کننده در سه گروه تمرین بود.
    Abstract
    The purpose of this study was to study the effect of perceptual-motor and music enrichment of environment on fine and gross motor development in infants. Thirty two 5 to 8-month-old infants participated randomly in this study and all of them were healthy. Participants were divided homogenously in four groups: three groups training and one control. Training groups had 36 training sessions for an hour at enriched environments special oneself during 12 weeks. Infants training group A stood at a perceptual-motor and music enrichment of environment, Infants training group B at a perceptual-motor enrichment of environment, Infants training group C at a music enrichment of environment. Peabody motor development scale was used to evaluate fine and gross motor skills. Data was analyzed by analysis of variance(ANOVA). Results showed that the mean score between age equivalent in fine motor movement(p= 0.001), gross motor movement(p=0/001), mean motor movement(p=0/001) were significantly different between groups training and control, also there was significant difference in mean score of fine motor development quotient (p=0.034) and mean score of gross motor development quotient (p=0.001) between groups training and control. These finding showed training and experience perceptual-motor and music had positive effect generally on motor development and specially on fine and gross motor development quotient. In other word, training and experience were positive factor in fundamental and basic motor skills development of the infants in training groups perceptual-motor and music.