مقایسه نتایج رتبه بندی بیمارستان ها و مراکز بهداشت خدمات درمانی مبتنی بر رویکرد ارزیابی مطلق کارایی و ارزیابی نسبی کارایی
- رشته تحصیلی
- مدیریت صنعتی - تحقیق در عملیات
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69226
- تاریخ دفاع
- ۱۵ اسفند ۱۳۹۱
- دانشجو
- احمد پوراوند
- استاد راهنما
- محمدرضا مهرگان
- چکیده
- چکیده در این تحقیق به ارزیابی و رتبهبندی 39 بیمارستان و مرکز بهداشت و خدمات درمانی که در جایزه ملی بهرهوری شرکت کرده بودند پرداخته شد. جامعه آماری بیمارستانها و مراکز بهداشت و خدمات درمانی ایران است که 39 بیمارستان و مرکز بهداشت و خدمات درمانی که به طور کامل اطلاعات مربوط به معیارهای EFQM آنها در دسترس بود به عنوان نمونه تحقیق رتبهبندی شد. رویه کار بدین صورت بود که پس از جمعآوری اطلاعات مربوط به این مراکز نسبت به رتبهبندی آنها مبتنی بر دو رویکرد ارزیابی مطلق و ارزیابی نسبی اقدام شد. در این تحقیق از معیارهای EFQM شامل: توانمندسازها (رهبری، خطمشی و استراتژی، کارکنان، مشارکتها و منابع و فرایندها) و نتایج (نتایج مشتری، نتایج کارکنان، نتایج جامعه، نتایج کلیدی عملکرد) به عنوان متغیر استفاده شد. در رتبهبندی بر مبنای منطق ارزیابی مطلق کارایی، DMUها نسبت به مقادیر استاندارد تعریف شده در EFQM مورد بررسی قرار گرفته و رتبهبندی شدند. در ارزیابی نسبی کارایی این مراکز از دو روش تحلیل پوششی دادهها استفاده شد. در روش اول از 5 شاخص توانمندساز به عنوان ورودی و 4 شاخص نتایج به عنوان خروجی مدل استفاده شد و از مدل DEA با ورودی نامطلوب جهت محاسبه کارایی نسبی مراکز بهره برده شد. در روش دوم تمامی شاخصها به عنوان خروجی مدل و یک مقدار ثابت برای تمامی DMUها به عنوان ورودی مدل در نظر گرفته شد و با استفاده از مدل BCC خروجی محور کارایی نسبی مراکز محاسبه شد. سپس از آزمون ناپارامتری ویلکاکسون جهت مقایسه هر کدام از رتبهبندیهای حاصل از این روشها با رتبهبندی حاصل از EFQM استفاده شد و این نتیجه حاصل شد که بین ارزیابی مطلق کارایی و ارزیابی نسبی کارایی بیمارستانها و مراکز بهداشت و خدمات درمانی تفاوت وجود دارد. و درنهایت دو روش DEA با هم ادغام شده و رتبهبندی نهایی ارائه شد.
- Abstract
- Abstract In this study, the evaluation and ranking of 39 hospitals and health centers which were attended at the National Productivity Award has been considered. The population consist of 39 hospitals and health care which were fully implemented the EFQM