بررسی آیات عتاب و رابطه آن با عصمت پیامبر (ص) از دیدگاه مفسرین مشهور فریقین
- رشته تحصیلی
- مدرسی معارف اسلامی - آشنایی با منابع اسلامی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2093ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56672
- تاریخ دفاع
- ۰۹ بهمن ۱۳۹۱
- دانشجو
- علیرضا عبدلی
- استاد راهنما
- زهرا رضازاده عسگری
- چکیده
- چکیده : در شماری از آیات قرآن کریم ، خداوند تعالی با آهنگی عتاب گونه پیامبراکرم صلی الله علیه وآله را مورد خطاب قرار داده است، برخی از مفسران هم ، مخاطب این آیات را رسول اکرم صلی الله علیه وآله دانسته و آنرا با لحنی سرزنش آمیز ترجمه و تفسیر کرده اند و در مقابل ، عده ای دیگر سعی قابل ملاحظه ای در توجیه این آیات دارند، مفسرین گرچه تلاش زیادی در این جهت داشته اند لکن هرگز نتوانسته اند رأی و نظر قاطع و واحدی ارائه کنند. در مقایسه تفسیر ایشان ، گاه به اختلاف اساسی و بنیادی برخورد می کنیم ، زیرا عده ای ، خطاب را متوجه پیامبراکرم صلی الله علیه وآله دانسته و با برداشت نادرست از معنای ذنب و استغفار و... به گونه ای که حتّی عصمت آن حضرت هم مخدوش می گردد به تفسیر آیات پرداخته اند این گروه نه تنها سعی نکرده اند میان عصمت آن حضرت و آیات عتاب مناسبتی ایجاد کنند و آیات را به گونه ای تفسیر کنند که عصمت حضرتشان محفوظ بماند ، بلکه در برخی موارد حتّی به عدم عصمت ایشان اذعان کرده اند ، در مقابل عده ای هم که غالباً از مفسرین شیعه هستند با پذیرش اصل مسلم ،عصمت و با دقت وکنکاش زیاد حقّ آیات را در تفسیر ادا نموده و آنها را به گونه ای تحلیل کرده اند که نه تنها با عصمت آن حضرت منافات ندارد ، در بسیاری از موارد تاییدی بر آن به شمار می آید . در این پژوهش با بررسی آیات در می یابیم که معنای ذنب و استغفار همواره ملازم با ارتکاب گناه نیست و گاه خداوند با مخاطب ساختن پیامبراکرم صلی الله علیه وآله از باب کنایه دیگران را مورد خطاب قرار داده است، بنابر این، آیات عتاب با عصمت پیامبر صلی الله علیه وآله منافات ندارد. کلید واژه: پیامبر اکرم- ذنب – استغفار- عتاب- عصمت
- Abstract
- Abstract In a number of Quran verses Allah has addressed our holy prophet Mohammad (peace be upon him) with a blameful tone . some interpreters have said that the addressee of these verses is Mohammad (peace be upon him) and they claimed that the tone of these verses is blameful . In contrast other interpreters have tried to interpret these verses meticously . Although so many investigations have been done on the interpretation of such verses by diffrenet interpreters they haven’t come to an agreement about the interpretation of these verses yet . By comparing these controversial interpretations we usually find out a fandemental controversy among them. This is because some interpreters have claimed that these verses have been addressed to Mohammad (peace be upon him) and since some key words such as sin and retraction have been mis interpreted generally these versed have been interpreted in a way that destroys even they chastity and innocence of our holy prophet . This group of interpreters without making a harmong between their interpretation and chastity of prophet in some cases have . pointed to the unchastity of prophet . In contrast most of shieean in terpreters accepting the purity of holy prophet meticously interpreted the verses in a way that not only does match with the chastity of prophet but also their interpretations works as a confirmation of his chastity . In this study by investigating such verses we find out that the concept of sin and retraction are not alwayas synanomous with committing sin. And sometimes Allah by addressing prophet ironically means others . so blaming verses don’t mismatch with prophet chastity. Kay words : holy prophet- sin- asking forgiveness- reprimand- chastity