عنوان پایان‌نامه

نقد و بررسی ترجیحات و زیادات نووی (رح) در بخش معاملات از کتاب منهاج الطالبین



    دانشجو در تاریخ ۰۳ بهمن ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "نقد و بررسی ترجیحات و زیادات نووی (رح) در بخش معاملات از کتاب منهاج الطالبین" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    فقه شافعی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2100ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57121
    تاریخ دفاع
    ۰۳ بهمن ۱۳۹۱
    استاد راهنما
    جلال جلالی زاده

    کتاب منهاج الطالبین نووی یکی از متون معتبر و مفتی به مذهب شافعی ، تلخیصی از کتاب (المحرر) رافعی قزوینی است که ترجیحات و زیاداتی نسبت به متن محرر دارد. از آن جا که نووی محدثی توانا بوده ، بسیاری از ترجیحات او مستند به احادیث صحیح است مانند : ترجیح تحریم صدقه دادن مال مورد نیاز برای عایله ، بر مستحب بودن آن.برخی از ترجیحات امام نووی مبتنی بر حدیث صحیح و صریح نیست بلکه امام نووی از طریق استنباط از دلایل غیر صریح یا به تبعیت از فقهای شافعی دست به ترجیح زده است ، مانند : ترجیح در نظر گرفتن کفایت غالب عمر ، بر کفایت یک سال ، در مقدار زکاتی که به نیازمند داده می شود .به نظر می رسد تعدادی از این دست ترجیحات ایشان محل تامل باشد ، بعضی از زیادات امام نووی نیز قیدهایی می باشند که در اصل در کتاب محرر وجود داشته و سپس حذف شده است ، که امام رافعی در کتاب (فتح العزیز) آن را آورده است . بعضی دیگر قیودی هستند که امام رافعی به ان اشاره نکرده است ولی امام نووی آن ها را در روضه ذکر کرده است ، مانند ( او قال لا اعلمها ) که فروشنده آن را مبنی بر مطلع نبودن خود، از وکالت خریدار، می گوید . این تحقیق از یک مقدمه و سه فصل تشکیل شده است. در فصل اول کلّیات، اعم از : زندگانی امام نووی ، شرح حال ، اساتید ، شاگردان ، کتب ، تألیفات مهم ، ویژگی های علمی و اخلاقی ایشان ، اهمیت کتاب منهاج الطالبین و اصطلاحات فقهی شافعی ، با استفاده از منابع معتبر ذکر شده است .در فصل های دوم وسوم ،به ترتیب ، مباحثی از قبیل بیع ، سلم، حجر، ضمان، وکالت، اقرار، عاریه ، غصب ،اجاره، احیای موات ، لقطه، لقیط ، غنیمت، صدقات ، فرایض و وصیت، آورده شده است.
    Abstract
    menhaj ol taleloins book is one of the crediable books of [I mam naw awi] . in shafeian religion that is summary of [al –moharav ] that has been written by [I mam rafeie] that has some evtras and prefeven cas to the [moharavs] context. Most of preferences of [I mam nawawi ] is because of wrrect hadith he was a great and powerful mohadeth , for example , prefer boycotting act of charity by an indebted person to be mostahad for a person who pays his debt to the creditor t or needs money for ali mony of his family. Some of his [I mam nawawi] prefere cas are not based on the correct hadith, but its basis is taken from[ I mam shafeis] speech or religious juris prudence[ foghaha] speech that by following them, he prefers, such as, prefer wnsidering the adequacy of the, dominant life over adequacy of one year in amount of zakat to be given to the poor. Some of the extras of [Imam nawawi] hasn’t been in a moharar express on (Ar ghala la Aalamoha) that the seller claims that In this research , we tried to discuss a bout the preferences In extras of (Imam nawawi) in the section of trans a ctions From (Menhaj Ol Talebins ) book tobe Studied and Where Possible we used the old books of feghhe shafei to Describe Them By using books and jurisprudence dence resources in [I mam shafeis ) relingion and by uoid referring to coetane ous books , this research is sparated from other researches on preference of (Iam Nawawi) in woship and arriage. Part of the research work is de dicated to the biograghy of (Imam Nawawi ) his professors, students, books and important writings ( com pilatioons) and his scientific and moral characti stics . the importance of the book ( menhaj ol talebin) and jurisprudence expre ssions of ( shafeis religion) is giuen in kolliyat ( general) chapter . In all discussion , the subject defined in words and expression and the legitimation reason is specially taken from ketab (Quran) and sonat. And then the pre ference and extra of (Imam nawawi ) and shafeis jur is prudence is extracteb from important resour ces and if possible, one is prefered over ano ther . Key wordspaucity,preferences,Nawawi,Almoharar,ektras.