عنوان پایان‌نامه

ارائه مدل راهبری سیستم های کنترل هوشمند مبتنی بر ج.آی.س در ساماندهی حمل ونقل ترافیک شهری



    دانشجو در تاریخ ۰۳ بهمن ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارائه مدل راهبری سیستم های کنترل هوشمند مبتنی بر ج.آی.س در ساماندهی حمل ونقل ترافیک شهری" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده جغرافیا شماره ثبت: 1737;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57082
    تاریخ دفاع
    ۰۳ بهمن ۱۳۹۱
    استاد راهنما
    احمد پوراحمد

    چکیده: با طرح مسائل و مشکلات (ایمنی،بودجه و زمان )در کلانشهر ها به خصوص شهر تهران از قبیل:آلودگیهای زیست محیطی کاهش منابع انرژی،افزایش خسارت های مادی و معنوی ناشی از سوانح و تصادفات(ایمنی)،مشکلات نظارت و مدیریت در حمل و نقل و ترافیک شهری ،افزایش زمانهای تلف شده (زمان)،روند رشد سریع تقاضا ی حمل و نقل به ویژه در ساعات اوج درکلان شهرهای دنیا (بودجه)وبه دلیل کمبود مطالعات آکادمیک در حوزه حمل ونقل هوشمند و در غلبه بر مشکلات مطروحه و در جهت کاستن از بار ترافیکی تهران و با توجه به این که محدودیتهای مذکور با روشها و سیستم های حمل ونقلی سنتی غیرممکن می باشد، سوال اصلی مورد بررسی در این پایان نامه عبارتست از :با توجه به ساختارهای موجود ، مدل راهبردی مناسب سیستم های کنترل هوشمند مبتنی بر Gis و معماری آن(ساخت و تشکیلات) در شهر تهران چیست؟اهمیت و ضرورت پژوهش در ساماندهی ترافیکی شهر تهران با ایجاد کمیته ملی ITS ،حذف همپوشانی های طرح ها و پروژه های ITS فی مابین سازمان ها ،برقراری تعادل میان عناصر خدماتی دخیل ITS و مدیریت و تشکیلات،سازمان ها و نهادها،جهت دهی به معماری سازمانی در جهت رسیدن به هدف ساماندهی حمل ونقل و ترافیک نمایان می شود.با توجه به کاربردی بودن تحقیق مهمترین اهداف تحقیق، ارائه سطوح حمل ونقل هوشمند(ITS) و مدل های استراتژیک مربوط به آن در تهران و بررسی چگونگی تشکیل کمیته حمل ونقل هوشمند(ITS)در تهران می باشدبه این ترتیب.فرضیه اصلی این گونه بیان می شود که با توجه به ساختار های سازمانی ،مناسب ترین شیوه حل مشکل ترافیک شهر تهران استفاده از مدل های راهبردی سیستم های حمل ونقل هوشمند مبتنی بر GIS می باشد.تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی و تحلیلی است و به لحاظ زمانی از تحقیقات مقطعی و در محدوده زمانی 1391-1389 اجرا شده است.تحقیق حاضر با استفاده از روش های توصیفی ،تحلیلی بر پایه جمع آوری داده ها به روش کتابخانه ای و پیمایشی و با استفاده از سایر روش های کمی و کیفی انجام گردیده و همچنین ازتکنیک دلفی ،برپایه تحلیل نرم افزاری اکسپرت چویس EXPERT CHOICEجهت تحلیل و نتیجه گیری استفاده شده است. تحقیق طی پنج گام اساسی،گام اول: بررسی و شناسایی فاکتورهای دخیل و تاثیر گذار درسیستم های کنترل هوشمند حمل ونقل و ترافیک کشور(استخراج مسئله وعوامل و عناصرمشکل)-استخراج عناصرلازم وجامع معماری مدل س
    Abstract
    Abstract: Design problems (safety, budget and time), especially in metropolitan cities such as Tehran: reduction of environmental pollution, energy resources, increase the material and moral damages caused by accidents (safety), monitoring and management of problems in transportation is-based Smartphone’s and architecture (structure and organization) in Tehran is about the importance and necessity of organizing traffic in Tehran by the National Committee ITS, ITS remove overlaps and mutual projects and organizations, the balance between the elements. Involved in the organization and management of ITS services, agencies and institutions, direct the institutional architecture in order to achieve the goal of coordinating transportation and traffic appears. Investigate the applicability of the main objectives of the research, presentation of Intelligent Transportation (ITS) Intelligent Transportation Systems Strategic use of models is based on GIS. Research and applied research and analysis to long terms of cross-sectional studies within the period 1391-1389, and implemented. Study using descriptive analysis based on survey data collection method and use of library and other qualitative and quantitative methods were used and the Delphi technique, based on the analysis software Expert Choice Analysis and Conclusions is used. This five basic steps, Step One: Review and identify major factors affect the transportation system of intelligent control of traffic (from the elements and hard), derive the necessary elements of a comprehensive system architecture model. Second step: a comparative study of models for different countries and extract standardized indicators .Step Three: Check the other models, making efficient standards at the international level in the field of intelligent transportation systems and controls .Step Four: Design and modeling of a theoretical model. Step Five: The fifth phase or final assessment, retest and determine final grades of primary theoretic