بررسی نقش نشانه های بیرونی کیفیت در شکل دهی تصویر برند و ایجاد ترجیح برای سیگارهای ایرانی
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61528
- تاریخ دفاع
- ۲۲ اسفند ۱۳۹۱
- دانشجو
- مهدی غفوری پور
- استاد راهنما
- طهمورث حسنقلی پوریاسوری
- چکیده
- سابقه پژوهش در مورد نشانه های کیفیت و برند به دهه 60 و هفتاد میلادی بر می گردد. با این حال این رابطه اغلب به صورتی بوده که برند خود یکی از نشانه های کیفیت محسوب می شده است. رابطه مستقیم علّی میان نشانه های کیفیت و تصویر برند در صنعت دخانیات نیز تاکنون تنها در مورد حذف نشانه ها از برندهای شناخته شده موجود و ایجاد بسته های ساده (زمخت) به کار رفته است. پژوهش حاضر، اگر نه اولین، یکی از معدود پایان نامه های علمی در مورد برندسازی در صنعت دخانیات در ایران است که با استفاده از روش تجربی فاکتوریال 2*2*3 به بررسی رابطه میان سه نشانه بیرونی کیفیت یک برند فرضی سیگار ایرانی، شامل طراحی گرافیکی بسته بندی، قیمت و نشانه های دال بر تنوع محصول با تصویر برند و نیز قصد خرید می پردازد. همچنین اطلاعات جمعیت شناختی و عادات مرتبط با پیشینه استعمال دخانیات پاسخگویان به عنوان متغیر تعدیل کننده مورد استفاده قرار گرفته اند. نتایج تحقیق نشان می دهد که دو فاکتور گرافیک و قیمت بر تصویر برند اثرگذارند؛ گرچه نحوه درک پیامهای بسته بندی بر اساس سیگاری بودن یا سیگاری نبودن از تفاوت معناداری برخوردار است. در مورد رابطه تصویر برند با قصد خرید برای افراد سیگاری رابطه مستقیم بوده برای افراد غیر سیگاری رابطه معناداری وجود ندارد. همچنین متغیرهایی مانند سن، تحصیلات و وجود نزدیکان سیگاری در نحوه تفسیر نشانه های بسته بندی موثرند.
- Abstract
- چکیده انگلیسی ندارد