عنوان پایان‌نامه

تدوین ویژگی های محتوای آموزشی مناسب برای آشنا ساختن کودکان با حقوق و قوانین شهروندی (با رویکرد تسهیل مدیریت شهری)



    دانشجو در تاریخ ۲۸ اسفند ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تدوین ویژگی های محتوای آموزشی مناسب برای آشنا ساختن کودکان با حقوق و قوانین شهروندی (با رویکرد تسهیل مدیریت شهری)" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت امور شهری
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73015;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 73015
    تاریخ دفاع
    ۲۸ اسفند ۱۳۹۱
    استاد راهنما
    علی اصغر پورعزت

    افزایش جمعیت، رشد شهرنشینی، اهمیت یافتن حقوق مدنی، روند رو به رشد جهانی شدن، و افزایش سطح ارتباطات اعضای جامعه، از جمله دلایلی است که به مبحث آموزش شهروندی اهمیتی بسزا میدهند. شهروندی به عنوان یک لغت قانونی شرایطی را توصیف میکنند که باعث میشوند یک دولت، فردی را به صورت رسمی عضوی از جامعه کشور متبوع خود تلقی کند. واضح است که قوانین کشورهای مختلف برای این این مفهوم شهروندی متفاوت بوده و در عین حال در هر کشور صریح و حتی‌الامکان دور از تفاسیر متنوع وضع میشوند. اما شهروندی به مفهوم عملکرد فرد به عنوان عضوی از جامعه، تعاریفی بازتر، شخصی‌تر دارد که وابستگی بالایی به معیارهای فرهنگی، بومی، مذهبی، و... دارند. در دنیای سنتی بخش اعظم این تعاریف و مهارتها در خانواده، جوامع محلی، و مدرسه به صورت مستقیم یا کسب تجربه به کودکان منتقل میشدند. اما دنیای مدرن نیازمند فعالیت آموزشی یکپارچه‌تر و منظم‌تر است. از ین رو بحث آموزش شهروندی و برنامه‌ریزی برای آن در سطوح محلی، ملی، و در مواردی بین‌المللی اهمیت پیدا میکند. در این پژوهش تجارب اجرای آموزش شهروندی در اروپا و بریتانیا مورد بررسی قرار گرفته و سپس طی مصاحبه باخبرگان، فاکتورها و اولویتهای یک برنامه استراتژیک برای آموزش شهروندی مشخص شدند. از این طریق الگو و راهکاری برای برنامه‌ریزی استراتژیک جهت آموزش شهروندی ارائه شده است.
    Abstract
    Growing of population, urbanization, increasing importance of civil rights, globalization, and heightened levels of communications amongst the members of community, are few of the reasons that give Citizenship Education a great importance. As a formal term, citizenship means conditions under which, a government would formally and legally accept an individual as a member of its society. Clearly the laws in different countries differ from one another and are lucid and as little as possible, open to interpretations. But when citizenship means an individual’s functions as a member of society, has more open and personal definition that depends highly on cultural, local and relational factors. In traditional world, most of these concepts and skills were taught in families, local communities, and schools; the learning process could be direct or indirectly and through social experiences of the individual. But modern world needs more integrated and regulated teaching processes. Hence the importance “Citizenship Education” and planning for it in local, national, and in some cases international levels, becomes clear. In this research, the experience of implementing citizenship education in different European countries, especially the United Kingdom is thoroughly reviewed. Afterwards, through interviews with experts, the factors of a strategic plan for citizenship education are identified and prioritized. As a result, an algorithm and method is a strategic planning for citizenship education is provided.