تحلیل وضعیت رقابتی و عرضه خدمات آژانس های مسافرتی تهران
- رشته تحصیلی
- برنامه ریزی گردشگری(توریسم)
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58889;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4511
- تاریخ دفاع
- ۱۳ اسفند ۱۳۹۱
- دانشجو
- زهرا اسلامی قرائتی
- استاد راهنما
- علی شکوری
- چکیده
- صنعت گردشگری همانند سایر صنایع از بخش های مختلفی تشکیل شده که در یک سیستم هماهنگ هدف خود را به مقصود میرساند،آژانسهای خدمات مسافرتی بعنوان یکی از این بخش ها- تاثیر به سزایی در چگونگی کارکرد این صنعت دارد، این دفاتر در ارتباط مستقیم با تقاضاکنندگان سفر هستند و میتوانند با سیاست¬هایی که اتخاذ مینمایند حتی بر روی سلیقه و ذائقه¬ی سفر تاثیرگذار باشند.در قرن حاضر گردشگری نه تنها در اقتصاد به عنوان سومین صنعت درآمد زا و اشتغال زا در جهان خود را ثابت نموده است، بلکه در عرصه اجتماعی به عنوان یکی از نیازهای بزرگ انسان امروزی این فرصت را برای هر مقصدی فراهم کرده است تا در جهت بهره جستن از منافع این مهم سعی خود را ببرد. در چند دهه¬ی اخیر شاهد رشد محسوس این دفاتر در تهران بوده ایم، در این پژوهش سعی بر آن شده است تا تخمینی از بازاری که در آن مشغول فعالیت هستند زده شود.فاکتورها و ویژگی¬ بازارهای رقابت کامل ، انحصار کامل، رقابت انحصاری و انحصار چند جانبه بررسی شد. پژوهش حاضر به صورت پیمایشی انجام گرفته وابزار مورد استفاده پرسشنامه می¬باشد، محقق 15 درصد از تعداد کل آژانس¬های خدمات گردشگری را در مناطق 2 و 7 را از طریق نمونه گیری خوشهای دو مرحلهای مورد بررسی قرار داده و اطلاعات مورد نیاز در زمینه وضعیت اقتصادی، قیمت گذاری ها و انعطاف پذیری نسبت به بازار در این بنگاهها را بوسیله مصاحبه عمیق و استفاده از پرسشنامه به دست آمده است. پاسخهای بدست آمده بوسیله ی نرم افزار spss تحلیل گردید و داده ها فرضیه ی تحقیق را مبنی برحاکمیت بازار رقابت انحصاری بر دفاتر خدمات مسافرتی در تهران تایید کرد.
- Abstract
- ندارد