عنوان پایان‌نامه

امکان سنجی استفاده از شاخص آب و هوا در مدیریت بیمه گندم دیم .



    دانشجو در تاریخ ۰۴ بهمن ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "امکان سنجی استفاده از شاخص آب و هوا در مدیریت بیمه گندم دیم ." را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی شماره ثبت: 5355;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58752
    تاریخ دفاع
    ۰۴ بهمن ۱۳۹۱

    پژوهش حاضر با هدف امکان سنجی استفاده از شاخص آب و هوا در مدیریت بیمه گندم دیم در کشور انجام شده است. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ کنترل متغیرها میدانی، و از نظر نحوه گرد آوری اطلاعات از نوع تحقیقات توصیفی وپیمایشی است. اطلاعات مورد نیاز تحقیق از طریق پرسشنامه، مشاهده، مصاحبه و مراجعه به منابع اطلاعاتی جمع آوری گردیده است. جامعه آماری تحقیق شامل کارشناسان صندوق بیمه کشاورزی در سطح ستاد واستانها بوده است که دارای تجارب ارزنده ای در زمینه بیمه کشاورزی می باشند. حجم نمونه که شامل کارشناسان ستاد واستانها بوده اند از طریق سرشماری تعیین گردید که ازتعداد 119 نفر از ایشان پرسشنامه تکمیل گردید. به منظور تحلیل داده های جمع آوری شده از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. تحقیق حاضر درپنج فاز انجام گرفت. در فاز اول به بررسی و نقد منابع موجود در زمینه موضوع تحقیق پرداخته شد. قابل توجه اینکه به دلیل جدید بودن موضوع در کشور تمامی منابع مورد استفاده از اطلاعات وتحقیقات بین المللی استخراج شده و چارچوب نظری تحقیق تدوین گردید که بر اساس آن در فاز دوم زمینه های ارزیابی اقتصادی،اطلاعاتی، اقلیمی، سازمانی و تقاضا ی بیمه با استفاده از شاخص آب و هوا با استفاده از نقطه نظرات کارشناسان مورد بررسی قرار گرفت. در فاز سوم این پژوهش عوامل موثر بر استفاده از شاخص آب و هوا در مدیریت بیمه گندم دیم کشوربه سه دسته کلی شامل عوامل اقتصادی(جبران خسارت وتوسعه کشاورزی)، عوامل فنی(اموربیمه گری و ارزیابی خسارت) و عوامل نهادی وحمایتی تقسیم بندی شدند. در فاز چهارم تحقیق به بررسی و اولویت های عوامل موثر در استفاده از شاخص آب و هوا در مدیریت بیمه گندم دیم کشور از دیدگاه کارشناسان بیمه کشور پرداخته شد، بر اساس نتایج حاصل اولویت‏بندی نقش عوامل اقتصادی در ایجاد و توسعه استفاده از بیمه شاخص آب و هوا در مدیریت بیمه گندم دیم کشور با 11 عامل، نقش عوامل بازاریابی با 9 عامل، عوامل فنی16 عامل، عوامل اقلیمی و هواشناسی 7 عامل، عوامل نهادی، حمایتی و قانونی 10 عامل و ترویج وآموزش با 4 عامل اولویت بندی شدند. در فاز پنجم این تحقیق نیز با استفاده از یافته‌های حاصل از تحلیل عاملی عوامل تأثیرگذار در ایجاد و توسعه استفاده از بیمه شاخص آب و هوا در مدیریت بیمه گندم دیم کشور با مقدار KMO 758/0 و مقدار بارتلت 080/4151 در سطح معنی‌داری 99% حاکی از مناسب بودن همبستگی متغیرهای وارد شده برای تحلیل عاملی بود.نتایج نشان داد که عامل اقتصادی، عامل فنی، عامل بازاریابی، عامل نهادی، حمایتی و قانونی، عامل اقلیمی و هواشناسی وعامل ترویج و آموزش در مجموع 098/59% کل واریانس را تبیین کردند.
    Abstract
    The main purpose of this descriptive study was to investigate the feasibility study on us of weather index in rain fed wheat insurance management in Iran. Data were collected thorough questionnaire, direct observation and study of documents. Face validity of the questionnaire was approved by a panel of experts and its reliability was measured by computing Cronbach’s alpha coefficient which was between 0.71 and 0.92 for different parts of the questioner, indicating an acceptable level of reliability. The statistical population of this study consisted of agricultural insurance fund experts in staff and counties. All experts were surveyed which 119 of them completed and returned the questionnaire. In this research, descriptive and inferential statistics were used to analyze collected data. All data were analyzed using the SPSS for Windows. Results showed that among economical, marketing, technical, weather and continental, institutional, legal and supportive and extension and education factors, respectively, “economically dependency of farmers to rain fed wheat”, training of agents and executive staffs in marketing”, “clear and understandable contracts”, “existence of dangers which can be indexed with weather factors”, “existence of legal structures and “training and informing” variable had the highest priority for developing weather index insurance. Factor analysis categorized the studied variables into six factors including: economical, technical, marketing, weather and continental, institutional, legal and supportive and extension and education factors which totally can explain 59.09 percent of variance.