عنوان پایاننامه
شناسایی و رتبه بندی اصول راهنمای پیاده سازی مدیریت دانش در بخش دولتی ایران
- رشته تحصیلی
- مدیریت فن آوری اطلاعات
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61581
- تاریخ دفاع
- ۲۲ اسفند ۱۳۹۱
- دانشجو
- سعیده محمدرائی نائینی
- استاد راهنما
- مهدی شامی زنجانی
- چکیده
- امروزه سازمان¬ها برای موفقیت در حوزه رقابت، می¬بایست به استفاده استراتژیک از منابع خود بپردازند. یکی از منابع بسیار حیاتی سازمان¬ها، دانش بالقوه و بالفعل آنهاست. در این راستا نیز مدیریت نمودن درست این منابع بسیار اهمیت دارد. در دهه¬های اخیر اکثر سازمان¬ها به این اهمیت پی برده و به پیاده سازی مدیریت دانش در راستای تحقق اهداف خود در سازمان روز آورده اند. اما بسیاری از این پروژه¬ها به دلایل مختلف با شکست مواجه شده است. پژوهشگر در این پژوهش تلاش نموده است به شناسایی اصول راهنمایی بپردازد که به پیاده سازی و استقرار موفقیت آمیز مدیریت دانش در سازمان¬ها کمک کند. در این پژوهش از استراتژی سه مرحله¬ای کیفی-کمی-کمی استفاده شده است. در این راستا در بخش اول، با استفاده از مرور ادبیات به خصوص در راستای مدل مرکز کیفیت و بهره وری آمریکا اصول راهنمای پیشنهادی در هر یک از مراحل تدوین شد. در مرحله دوم، به نظرسنجی خبرگان در مورد این اصول راهنماپرداخته شد. براساس نتایج این نظرسنجی جمعاً 42 اصول راهنما مورد تایید آنان قرار گرفته و رتبه دهی شد. در این میان، مهمترین اصول راهنما از دیدگاه خبرگان شامل « اشتباه نکنید! دانش تنها در بخش تحقیق و توسعه سازمان خلق نمیشود، بلکه دانش در هر زمانی در هر یک از فرآیندهای روزمره نیز میتواند خلق شود» ، «استراتژی مدیریت دانش میبایست با اهداف کلی سازمان هم راستا باشد» و «تنها یک بهترین مکانیزم وجود ندارد، بلکه باید سبدی از مکانیزم¬های مدیریت دانش را مورد استفاده قرار داد» شناسایی شد. در نهایت در آخرین مرحله میزان کاربرد و توجه به این اصول راهنما در بخش مدیریت دانش شرکت مگفا مورد سنجش قرار گرفت. در این راستا، 36 مورد از اصول راهنما موردتایید خبرگان در این بخش به کارگرفته شده و مورد توجه بوده است. پرکاربردترین و مورد توجه ترین اصول راهنما در بخش مدیریت دانش شرکت مگفا شامل «استراتژی مدیریت دانش می بایست با اهداف کلی سازمان همراستا باشد»، «از جزیره ای شدن پروژه های مدیریت دانش بپرهیزید. برنامه های مدیریت دانش موجود را به هم متصل کرده و اهرم یکدیگر قرار دهید» و «نقش افراد و انگیزه آنان را در جریان دانش مدنظر قرار دهید» می¬باشد.
- Abstract
- Recently, knowledge management implementation in many organizations fails because of different reasons. So, identifying the successful knowledge management implementation guidelines would be helpful in this context. To accomplish this goal, we use three step (Qualitative-Quantitative-Quantitative) methodology. In first step, by reviewing the literature and analyzing the related works, especially APQC knowledge management implementation model, guidelines are extracted and considered. In the second step, the validity of proposed guidelines is examined by the experts in this field and it results in the demonstration of importance and rank of each guideline. According to this evaluation, 42 guidelines are confirmed and ranked by the experts. In the last step, the application of these confirmed guidelines are evaluated in knowledge management department in MAGFA co. the results show that 36 guidelines out of 42 are applied in this department