عنوان پایان‌نامه

بررسی تاثیر عوامل موثر بر ساعات کار مزدی زنان مناطق شهری کشور در سال ۱۳۸۸



    دانشجو در تاریخ ۱۳ اسفند ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تاثیر عوامل موثر بر ساعات کار مزدی زنان مناطق شهری کشور در سال ۱۳۸۸" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57765;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4493
    تاریخ دفاع
    ۱۳ اسفند ۱۳۹۱
    دانشجو
    ارمان مجیدی
    استاد راهنما
    محمود قاضی طباطبائی

    چکیده: زنان در هر جامعه‏ ای همواره نیمی از جمعیت آن جامعه را تشکیل می‏دهند. آنها به عنوان نیرویی بالقوه در فعالیت ‏های اقتصادی، حرکت به سوی توسعه پایدار و پیشرفت جامعه مورد توجه هستند. اما در اکثر جوامع در حال توسعه و بخصوص در ایران، این قشر از جامعه کمترین مشارکت در فعالیت‏ های اقتصادی و اشتغال را دارند. این در حالی است که آموزش و تحصیلات زنان بالا رفته است و باروری نیز به زیر سطح جانشینی رسیده است. سوال تحقیق حاضر این است که چرا میانگین ساعات کار مزدی در بین زنان شاغل پایین‏ تر از میانگین ساعات کار مزدی در بین مردان شاغل است؟ برای جواب به این سوال از داده‏ های گذران وقت که در سال 88-1387 توسط مرکز آمار ایران در بین خانوارهای شهری جمع آوری شده، استفاده شد. با استفاده از این داده‏ ها می‏ توان دقایق ساعات کار مزدی زنان را محاسبه کرد و اثر متغیرهای منتخب بر آن را مورد بررسی قرار داد. با توجه به پیشینه تجربی و نظریِ موجود، متغیرهایی که سنجش آنها بر اساس این داده‏ ها مقدور بود عبارت بودند از: ساعات کار خانه‏ داری شوهر، ساعات کار خانه داری زن، تعداد بچه ‏ها، وضعیت تأهل، مدرک تحصیلی و وجود فرد معلول یا ناتوان در خانوار که نیاز به پرستاری داشته باشد. بر اساس یافته‏ های بدست آمده متغیری که بیشترین اثر را بر ساعات کار مزدی زن دارد متغیر ساعات کار خانه‏ داریِ زن است و وضعیت تأهل نیز بر ساعات کار مزدی زن مؤثر است. ساعات کار خانه‏ داری شوهر اثر بسیار ضعیفی را دارد و در مدل رگرسیونی چند متغیره معنادار نبود. متغیرهای تعداد بچه و سطح تحصیلات با ساعات کار مزدی زن رابطه ضعیفی دارد. وضعیت تأهل نیز بر ساعات کار مزدی زن مؤثر است. اما بین وجود فرد معلول در خانوار که نیاز به پرستاری داشته باشد و ساعات کار مزدی زن هیچ‏گونه رابطه معناداری یافت نشد. بنابر نتایج کلی تحقیق حاضر متغیرهای مورد بررسی تنها 14 درصد از واریانس متغیر ساعات کار مزدی زنان را تبیین کرده‏ اند. واژگان کلیدی: گذران وقت، اشتغال زن، ساعات کار مزدی زن، ساعات کار در خانه، تعداد بچه، وضعیت تأهل و تحصیلات زن.
    Abstract
    Abstract: Usually in many societies women make up half the population. They are regarded as a potential force in economic activity and progress towards sustainable development of society. But in most developing countries, especially in Iran, this class of the population has the lowest participation in economic activities and employment. However, the education of women has gone up and fertility has fallen to under the replacement level. The research question is why the average of paid work hours among employed women is below the average of paid work hours among employed men? Aiming to answer the above question, we use TIME USE SURVEY data collected by the Statistical Center of Iran in 1387-88 (2008-2009). With this data we can calculate women’s paid work hours and examined the effect of selected variables on it. In relation to the theoretical literature and based on the data set, the following variables were possible to be measured: husband’s housework hours; Women’s housework hours; number of children; marital status; level of education and exist of disable person in the household who may need care. The result shows that woman’s housework hours has the greatest effect on the female’s paid work hours and the next is marital status. Variables of the number of children and levels of education have a weak relationship with the dependent variable. On the contrary of our assumptions, Husband’s housework hours has a very weak effect and not significant in the multivariate regression model. The relationship between existing of disable person in the household, who may need care, and female’s paid labor hours wasn’t found significant relationship as well. The final conclusion was that, these variables explained 14 percent of the variance in women's paid work hours. Keywords: Time Use, women’s employment, female’s paid work hours, housework, number of children, marital status and female education.