عنوان پایاننامه
دیالکتیک غم و شادی در اندیشه عطار و مولوی
- رشته تحصیلی
- ادیان وعرفان
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2112ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57508
- تاریخ دفاع
- ۰۸ بهمن ۱۳۹۱
- دانشجو
- مژده شریعتمداری
- استاد راهنما
- ناصر گذشته
- چکیده
- پژوهش حاضر به بررسی امکان خوانش دیالکتیکی از غم و شادی در تجربه عطار و مولوی پرداخته است. با بررسی سیر تاریخیِ دیالکتیک در یونان و غرب، از افلاطون تا کانت و هگل و با تبیین تفاوتِ نگاه های دیالکتیکی هگل و سورن کیرکگور– از آن رو که یکی از دغدغه های اگزیستانسیالیستی احوالات و انفعالات روحی آدمی ست. – تلاش شده است، راه را برای درک مفهوم ِ دیالکتیک و شهود دیالکتیکی در تجرب? عطار و مولوی هموار کنیم، و مدعی شویم بیان دیالکتیکی ایشان از عیان دیالکتیکی شان برآمده است. سپس غم و شادی را در زیست جهان ِ این دو عارف بررسی کرده ایم، معیارها و اصول آنها در شناخت غم و شادی و دلایل و عوامل عارض شدنِ این احساسات بر آدمی را نام برده ایم و نشان داده ایم که اندوه و یا خرسندی آنگاه که روی در دنیا داشته باشند ، غم نُما و شادی نُما هستند . و آنگاه که فرد از تعلقات زمان مند و مکان مند این عالم خود را رها کرد همه گریه و خنده اش ، قبض و بسطش ، فرح و ملالش و غم وشادی اش از جنس دیگری می شود. اگر با نگرشی دیالکتیکی به این تجرب? عطار و مولوی نظر افکنیم، در خواهیمیافت که چگونه غرق شدگی در عشق و زیست در بیکرانگی انسان را در موقعیت های زیست? متفاوتی قرار می دهد که رنگ و بوی نوینی به آن خواهد بخشید . به مدد همین نظرگاه دیالکتیکی ست که در مییابیم چرا عطار سراسر دردمندی و اندوه است و هر که را غم دار تر است، مقرب تر می بیند و چرا اساسا مولوی در عشق یکسره سخن از طرب و دست افشانی دارد. و سرانجام خدمات غم و شادی را در همین راستا بهم اشاره کرده ایم تا بتوانیم به نتایج عملی و مطلوب تری از پژوهش نائل آییم . کلید واژه : دیالکتیک، غم ، شادی ، عطار، مولوی، عشق، زیست جهان
- Abstract
- This study investigates the possibility of dialectical readings of Attar and Rumi's experience of sadness and happiness. By reviewing the history of dialectic thought process in Greece and West, from Plato to Kant and Hegel and then by explaining the difference between Hegelian and Soren Kierkegaard look – Thus one of the existentialistic concerns is human spirits and feelings. – We had effort to pave the way to understand the meaning of dialectic and dialectical intuition thought in Attar and Rumi's works, and we had claimed that their dialectical declaration became from their dialectical worldview. Then we studied sadness and happiness in lived experience of these two mystic, named their principles and criteria in recognition of sadness and happiness and reasons of complainant in human life and showed that when grief and gladness are side to material world they are false sadness and happiness and whenever one release his self from worldly and temporal attachments, all his cry and laugh, contraction and expansion, jocund and boredom and finally his sadness and happiness become different. If we look Attar and Rumi's experience through dialectic view, we will understand that how drowning in love and living in infinity can put man in other form of life which has new flavor. With help of this dialectic viewpoint we can find that why Attar's world is full of grief and sadness while for Rumi is overall cheerfulness and dance. Eventually we mention the services of sadness and happiness for each other, for more practical and favorable result of our research. Keywords: dialectic, sadness, happiness, Attar, Rumi, love, existential experience