عنوان پایان‌نامه

بررسی اثر بخشی دوره های آموزشی ارتقای ایمنی فراگیر ( سیار) در سازمان راه آهن جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۸۵



    دانشجو در تاریخ ۱۳ تیر ۱۳۸۶ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی اثر بخشی دوره های آموزشی ارتقای ایمنی فراگیر ( سیار) در سازمان راه آهن جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۸۵" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش بزرگسالان
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 35440;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: 1244عل
    تاریخ دفاع
    ۱۳ تیر ۱۳۸۶
    استاد راهنما
    کمال درانی

    این پژوهش به منظور بررسی اثربخشی دوره های آموزشی ارتقای ایمنی فراگیر( سیار) در سازمان راه آهن جمهوری اسلامی ایران در سال1385 انجام شد.در این پژوهش مولفه های اثربخشی شامل دانش شغلی، مهارت شغلی، بهبود عملکرد شغلی،کاهش حوادث و ارتقای ایمنی، مدیریت دوره های آموزشی(مربیان،محتوای آموزشی،روش های تدریس، مدت زمان دوره ها و امکانات دوره ها) می باشد.و سئوالات پژوهش نیز شامل 5 سئوال ازهریک ازمولفه های اثربخشی دوره های آموزشی بوده است. روش تحقیق از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی وازنظر نحوه گردآوری داده هاازنوع تحقیقات توصیفی ازنوع پیمایشی می باشد آزمودنی هادردوگروه کارکنان وسرپرستان،قرارگرفتند.به منظورگردآوری داده ها ازپرسشنامه محقق ساخته حاوی 32 سئوال بسته پاسخ ویک سئوال بازپاسخ استفاده گردید.این سئوالات درارتباط با 5 مولفه اصلی اثربخشی دوره های آموزشی ارتقای ایمنی بود،که در بالا به آن ها اشاره شد. جامعه آماری مورد مطالعه درکل1050 نفربوده اندکه دردوگروه سرپرستان وکارکنان قرار گرفته اند که از میان آنها 300 نفر به روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی انتخاب شده اند. برای تجزیه وتحلیل داده ها ازخی دو تک متغیره، آزمون t تک نمونه ای آزمون t برای گروه های مستقل،استفاده گردید. نتایج نشان داد که کارکنان وسرپرستان هردومعتقدند که گذراندن دوره های آموزشی در زمینه دانش، مهارت، بهبود عملکرد شغلی ،کاهش حوادث وارتقای ایمنی ومدیریت دوره های آموزشی، اثربخش بوده است.
    Abstract
    The purpose of present study was to investigate the effectiveness of the instruction courses for improving the pervasive safety in the Railroad Organization of the Islamic Republic of Iran in 1385. The effectiveness components includes vocational knowledage, vocational skill, vocational performance improvement, decreasing the incidents and safety improvement and instructional courses management(teachers, instructional content, teaching methods, course duration and facilities). Research questions also includes 5 questions from each component of the instructional courses effectiveness. Research method in terms of the goal is applied and in terms of the data collecting method is descriptive. The participants were personnel and supervisors in two distinct growp. To collect data, a questionnaire composed of 33 forced- choice questions and one open-ended question, regarding the 5 main components of the instructional courses effectiveness was made by the researcher. The statistical society were 1050 persons in two groups of personnel and supervisors, of which, 300 persons were selected by relative sampling method. To analyze data, one variable x2 , one sample t test , and independent samples t test were used. The results showed that both personnel and supervisors believed that taking instructional courses in all of the fields above have been effective.