واکاوی جامعه شناختی مفهوم ناموس ( با تاکید بر کردستان ) _ سمیه رستم پور
- رشته تحصیلی
- جامعه شناسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57437;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4547
- تاریخ دفاع
- ۱۵ اسفند ۱۳۹۱
- دانشجو
- سمیه رستم پور
- استاد راهنما
- سیدحسن حسینی
- چکیده
- چکیده پایان¬نامه¬ی زیر به واکاوی مفهوم ناموس با رویکرد جامعه¬شناسی می¬پردازد. نقش تأثیرگذار مفاهیم مرتبط با ناموس چون شرم و حیا، آبرو و تعصب در سطح اجتماعی و عمق و گستردگی دامنه¬ی این مفاهیم در نهادها و ساختارهای مختلف جامعه، همچنین ضرورت توجه به مجازات¬های مرتبط با ناموس چون قتل ناموسی مسئله¬ی اصلی این تحقیق است. در این پژوهش مفهوم ناموس از نگاه زنان متأهل 30 تا 45 سال سنندجی با توجه به دو عامل طبقه¬ی اجتماعی و تحصیلات با روش کیفی مورد بررسی قرار گرفته است. در این روش در مرحله¬ی نمونه¬گیری از نمونه¬گیری نظری، در مرحله¬ی جمع¬آوری داده ها از مصاحبه¬ی نیمه ساخت¬یافته اپیزودیک و مشاهده، و در مرحله¬ی تفسیر و تحلیل داده¬ها از کدگذاری در گراندد تئوری استفاده شده است. یافته¬ها نشان می¬دهد که ناموس در یک واکاوی جامعه¬شناختی، پیش از هرچیز یک "نظام" منسجم و ساخت¬یافته است. این مفهوم در تعریف اولیه به "زنان"در نسبت به مردان خانواده اطلاق می¬شود و همین موجب پیوند فرهنگ ناموس به اجزای دیگر زندگی از جمله نظام مبتنی بر سلطه و ساختار جامعه پاتریمونیال می¬شود؛ در واقع ناموس شکلی از نظام سلطه است، همان چیزی که بوردیو با عنوان سلطه مردانه از آن یاد میکند؛ در این نظام زن مشروعیت لازم را ندارد و به همین دلیل در موقعیت فرودستی قرار می¬گیرد و به میانجی همین خشونت¬های زیادی بر او اعمال می¬شود. ناموس شکلی از نظام مبادله نیز هست: زنان مایملک جمعی مردان مذکر خانواده و اجتماع و همچنین موضوع مبادله محسوب می¬شوند و هرگونه سرکشی و تعدی آنها از عرف و سنت¬های پدرسالارانه¬ی موجود، مجازاتهایی برایشان در پی خواهد داشت ضمن اینکه در این نظام، "آبرو و شرف مردانگی" که "عفت و پاکدامنی" زنان حافظ و حامل آن است، بخشی اساسی از موضوع مبادله به شمار می¬رود. در این نظام هویت زنان نه همچون فرد، بلکه به واسطهی نقش¬هایشان تعریف می¬شود. همچنین بر اساس نتایج حاصل شده، آبرو ، مفهومی طبقاتی است و تحصیلات نیز به عنوان یکی از پارامترهای مهم تغییر، توانسته است برخی بنیان¬های موجود در نظام ناموس را متزلزل کند. واژگان کلیدی: زن، آبرو، عفت و پاکدامنی، شرم و حیا، غیرت،خانواده، مبادله، سلطه مردانه، مشروعیت، فرهنگ ناموس، کردستان
- Abstract
- This thesis surveys the concept of namus with the sociological approach. the main problem of this research is about the effective role of relevant concepts of namus like reputation, shame, modesty, prestige and bias at the social level and the depth and spread of the domain of these concepts in different institutions and structures of the society and also the necessity of the attention to the relevant outcomes and punishments with namus like honor killing. in this research, the concept of honor, regarding the social class and education, has been studied from the 30 to 45 year old married sanandaji women's point of view. it has been done by qualitative research. in this research, we used the theoretical sampling in the sampling step, the episodic semi-structured interview and observation in the data collection step and the coding system of Grounded Theory in the data analysis step. in the following research, some concepts of Weber and Bourdieu has been concidered for the preliminary entrance to the research field and at the end, new concepts and categories has been brought out from the field. Results indicate that the honor is first of all a coherent and structured system. This concept is defined as "women" refers to the men's families, so this definition links the culture of honor to other components of life, for example to power-based system and Community structure Patrymvnyal. Honor can be the hegemonic form of what Bourdieu refers to as its male dominance. In such system, womans lack legitimacy and is therefore inferior position, so different kind of Violence is being inflicted upon them. Namus is also a form of exchange system: Woman are considered as Men mass Property male family and community, also Subject Exchange so if they do any transgression and oppression from the patriarchal customs and traditions, penalties will follow them. Moreover, in this system, "honor and dignity of manhood" that "chastity" protecting women and carries it, is the