عنوان پایان‌نامه

بررسی نقش مدیریت دانش در تدوین استراتژی کسب و کار الکترونیک



    دانشجو در تاریخ ۱۹ اسفند ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی نقش مدیریت دانش در تدوین استراتژی کسب و کار الکترونیک" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت دولتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61799
    تاریخ دفاع
    ۱۹ اسفند ۱۳۹۱
    دانشجو
    علی خالویی
    استاد راهنما
    علی اصغر پورعزت

    هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش مدیریت دانش در تدوین استراتژی کسب و کار الکترونیک است. استراتژی (طرح) پژوهش حاضر از نوع مطالعه موردی است. چارچوب نظری حاکم بر اهداف و فرضیه‌های این پژوهش برگرفته از مدل تدوین استراتژی کسب و کار الکترونیک هکبارث و کتینگر(2000) است که بر اساس این چارچوب و تحت نظر اساتید راهنما و مشاور پرسشنامه پژوهش که شامل 49 گویه است، تنظیم شد. در ابتدا برای تعیین روایی و پایایی پرسشنامه در اختیار 10 نفر خبرگانی که آشنا به موضوع پژوهش بودند قرار گرفت. با توجه به نرمال بودن جامعه آماری از روش آماری میانگین یک جامعه برای بررسی نقش و اهمیت مدیریت دانش در هر یک از مراحل تدوین استراتژی کسب و کار الکترونیک استفاده شد نتایج داده‌ها نشان داد که از نظر خبرگان در 9 گویه مدیریت دانش تأثیر گذار نیست، بنابراین در مرحله بعد توزیع پرسشنامه این 9 گویه از پرسشنامه حذف و پس از آن در اختیار دیگر پاسخ‎دهندگان قرار گرفت. مشارکت‌کنندگان مرحله بعد این پژوهش 180 نفر از مدیران، سرپرستان و کارکنان سه شرکت شاتل، پیشگامان کویر یزد و همکاران سیستم بودند. برای اثبات و یا رد فرضیه‌های پژوهش با توجه به نرمال بودن جامعه آماری از روش آماری میانگین یک جامعه استفاده شد و همه فرضیه‌ها تأیید شد یعنی مدیریت دانش در همه‎ی مراحل تدوین استراتژی کسب و کار الکترونیک نقش معنی‎داری داشت. از آزمون فریدمن برای اهمیت و اولویت‎بندی نقش مدیریت دانش در مراحل تدوین استراتژی کسب و کار الکترونیک استفاده شد که اهمیت مراحل از نظر مشارکت‌کنندگان به ترتیب مرحله آغاز، مرحله گذار، مرحله تشخیص و مرحله تحول بودند، همچنین اهمیت و اولویت‎بندی نقش مدیریت دانش در فعالیت‎ها و گام‎های تدوین استراتژی کسب و کار الکترونیک نیز صورت گرفت. پس از آن برای دریافت نظر هر یک از سازمان‎های مورد مطالعه در مورد نقش مدیریت دانش در مراحل، فعالیت‎ها و گام‎های تدوین استراتژی کسب و کار الکترونیک آزمون تحلیل واریانس یک‌طرفه صورت پذیرفت. در نهایت راهکارهایی برای تسهیل تدوین استراتژی کسب و کار الکترونیک با بهره‎گیری از مدیریت دانش در هر یک از مراحل، فعالیت‎ها و گام‎های آن ارائه شد.
    Abstract
    چکیده انگلیسی ندارد.