عنوان پایان‌نامه

بررسی جامعه شناختی موقعیت اجتماعی معلمان با تاکید بر زمینه بندی انواع سرمایه . قابلیت تبدیل و اثر بخشی آن ها بر یکدیگر ( مطالعه موردی معلمان شهرستان بیرجند ) _ محمود تیموری




    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57607;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4497
    تاریخ دفاع
    ۱۴ اسفند ۱۳۹۱
    استاد راهنما
    یحیی علی بابائی

    رهیافت پژوهش حاضر تحلیل شاخص‌های موقعیت اجتماعی معلمان و قابلیت اثرگذاری آن‌ها بر یکدیگر است، و بر اساس چارچوب نظری و مفاهیم بنیادی پیر بوردیو پیرامون مفهوم سرمایه، مفهوم طبقه و شاخص‌های طبقه‌ی اجتماعی و رابطه‌ی آن‌ها با یکدیگر، طراحی شده است. این پژوهش مبتنی بر روش کمی ـ پیمایشی است و ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسشنامه‌ است که توسط محقق و با توجه به چارچوب نظری تحقیق تدوین گردیده است، حجم نمونه را 480 نفر از معلمان شاغل شهرستان بیرجند تشکیل می‌دهند که در دو مرحله، ابتدا به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای متناسب و در مرحله‌ی بعد با استفاده از روش تصادفی ساده انتخاب شده‌اند. همچنین جهت بررسی و آزمون فرضیات تحقیق، از آزمون‌های آماری مناسب در سطح تحلیل‌های دو متغیره و چند متغیره‌ی استاندارد شامل تحلیل رگرسیون، تحلیل عاملی، همبستگی‌ها و تحلیل واریانس، با به‌کارگیری نرم‌افزارهای اس‌پی‌اس‌اس و اِموس استفاده شده است. یافته‌های توصیفی تحقیق نشان می‌دهد که موقعیت اجتماعی معلمان با توجه به حجم سرمایه‌ی اقتصادی و سرمایه‌ی فرهنگی در سطح متوسط رو به پایین و بر حسب سرمایه‌ی اجتماعی و نمادین در جایگاه متوسط است. یافته‌های استنباطی تحقیق نیز در سه مدل جداگانه مورد تحلیل قرار گرفت. در مدل اول، روند شکل‌گیری سرمایه‌ی فرهنگی معلمان مورد تحلیل قرار گرفت، بر این اساس سرمایه‌ی اقتصادی، خاستگاه اجتماعی ـ اقتصادی و سرمایه‌ی اجتماعی معلمان بیش‌ترین تأثیر را بر سرمایه‌ی فرهنگی آن‌ها داشته است. در مدل دوم، روند شکل‌گیری سرمایه‌ی اجتماعی معلمان مورد تحلیل قرار گرفت، طبق نتایج این بخش سرمایه‌ی فرهنگی و نمادین بیش‌ترین تأثیر افزاینده و خاستگاه اجتماعی ـ اقتصادی معلمان نیز تأثیر کاهنده بر سرمایه‌ی اجتماعی معلمان دارد، سرمایه‌ی اقتصادی نیز فاقد تأثیر مستقیم بر سرمایه‌ی اجتماعی معلمان می¬باشد. در مدل نهایی تحقیق، سرمایه‌ی اجتماعی و اقتصادی بیش‌ترین تأثیر مستقیم بر سرمایه‌ی نمادین و متغیرهای خاستگاه اجتماعی ـ اقتصادی و سرمایه‌ی فرهنگی به صورت غیرمستقیم اثرگذار و قابل تبدیل به سرمایه‌ی نمادین معلمان است.
    Abstract
    This research focused on the analysis of teachers’ social status indicators and the capacity of their influence on each other. The framework designed was based on Pierre Bourdieu’s theoretical framework and basic concepts about concepts such as capital, class and social class indicators and their relationships with each other. This research was based on quantitative-survey method and data collection device used was questionnaire designed by the researcher regarding theoretical framework of the research. 480 teachers of Birjand Province constitute the subject samples used in the research who were selected in two stages. In first stage by proportional classical sampling and in second stage based on simple random method. In order to test research hypotheses, the researcher has usedappropriate statistical tests at the levels of standard two- and multi-variable analyses including regression analysis, factorial analysis, correlations, and variance analysis applying SPSS and AMOS softwares. Descriptive findings of the research showed that teachers’ social status regarding the extent of economic and cultural capitals was under middle level and based on social and symbolic capital was at the middle level. Inferential findings of the research were analyzed separately in three models. In the first model the process in which teachers’ cultural capital takes shape was analyzed. Based on this model, teachers’ economic and social capital, social- economic status had the most influence on their cultural capital. In the second model the process in which teachers’ social capital takes shape was analyzed. Based on those findings in this part,teachers’ symbolic and cultural capital had the most increasing influence and theireconomic-social status had a decreasing influence on teachers’ social capital. Also economic capital lacked any direct influence on teachers’ social capital. In the final model, social and economic capital had the most direct influence on symbolic capital and econo