عنوان پایان‌نامه

شناسایی و الویت بندی سازه های آمادگی مدیریت دانش و سنجش آن در یکی ازدانشگاههای دولتی کشور



    دانشجو در تاریخ ۰۳ بهمن ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "شناسایی و الویت بندی سازه های آمادگی مدیریت دانش و سنجش آن در یکی ازدانشگاههای دولتی کشور" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت دولتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57874
    تاریخ دفاع
    ۰۳ بهمن ۱۳۹۱
    استاد راهنما
    سیدمحمد مقیمی

    در دهه های اخیر، بسیاری از مدیران، نقش اساسی دانش را در کسب مزیت رقابتی و دنبال کردن اهداف استراتژیک سازمان درک کرده¬اند و لذا مدیریت دانش به یک الزام رقابتی در سازمانها مبدل شده است. با وجود این، اگر زیرساختهای مناسب و پیش نیازهای لازم برای پیاده سازی چنین فرآیندی فراهم نباشد، حاصلی جز شکست و اتلاف منابع در پی نخواهد داشت. بنابراین ضروری است سازمانها قبل از هر اقدامی، سازه های موثر در آمادگی پیاده سازی مدیریت دانش را شناسایی نمایند. در این تحقیق ابتدا با مرور ادبیات و با استفاده از پرسشنامه خبرگان مدیریت دانش، 7 سازه و 19 شاخص موثر در آمادگی مدیریت دانش شناسایی گردید که مدل مفهومی تحقیق را تشکیل می¬دهند. سپس وزنهای هر سازه با استفاده از تکنیک تحلیل سلسله مراتبی فازی(FAHP) تعیین گردید و سازه مدیریت به عنوان موثرترین سازه در آمادگی پیاده سازی مدیریت دانش شناخته شد. در نهایت میزان آمادگی این سازه ها در دانشگاه X با استفاده از آزمون میانگین یک جامعه آماری مورد سنجش قرار گرفت و نتایج حاصله نشان داد که منابع انسانی بیشترین آمادگی و ساختار دانشگاه کمترین آمادگی را در پیاده سازی مدیریت دانش در این دانشگاه دارند.
    Abstract
    In recent decades, many managers have conceived the radical role of knowledge in acquiring a competitive advantage and pursuing organizational strategic goals. Therefore, knowledge management is now a competitive requirement in organizations. However, if proper infrastructures and necessary prerequisites are not provided for executing such process, the result will be nothing rather failure and resource waste. Therefore, it is necessary that organizations identify effective factors for their readiness in executing knowledge management. In present study, the relevant literature is initially reviewed and then 7 factors and 19 affecting indicators on knowledge management readiness are identified by using a questionnaire for knowledge management elites which also constitute research conceptual model. Then, the weight of each factor is determined by Fuzzy Analytical Hierarchy Process and the readiness priority and preference of each factor are discussed. Based on findings, management factor is recognized as the most effective factor in knowledge management execution readiness.