عنوان پایان‌نامه

پیش‌بینی بار و تخصیص اسکله در بنادر کانتینری



    دانشجو در تاریخ ۰۱ بهمن ۱۳۹۱ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "پیش‌بینی بار و تخصیص اسکله در بنادر کانتینری" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 1913;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63180
    تاریخ دفاع
    ۰۱ بهمن ۱۳۹۱

    مدیریت بنادر کانتینری با هدف افزایش کارایی و استفاده بهینه از منابع، به عنوان یکی از مسائل پیچیده در برنامه ریزی حمل و نقل دریایی مطرح می باشد. در طول دودهه گذشته، حمل و نقل کانتینری دریایی رشد فراوانی داشته است، بطوریکه این میزان رشد بسیار فراتر از رشد سایر سیستم های حمل و نقل می باشد. این امر سبب شده است تا مدیران بنادر کانتینری با چالش هایی از قبیل افزایش تقاضا، شرایط رقابتی و تنوع فعالیت های بندری روبرو شده و نیاز به بکارگیری روشهای نوین برای انجام عملیات اثر بخش چه در اسکله و چه در درون محوطه بندر را احساس کنند. در این میان، مباحث کاهش زمان انتظار برای پهلوگیری و سرویس دهی برای هر کشتی، اولین هدف هر بندر کانتینری محسوب می شود. زمان و موقعیت پهلوگیری هرکشتی در پروسه تخصیص بگونه ای برنامه ریزی می شود که حداکثر استفاده از اسکله های موجود در بندر حاصل گردد. لازمه این کار آگاهی از آمار و اطلاعات مربوط به ترافیک دریایی و حجم بار مبادلاتی می باشد. در این پایان نامه ابتدا مباحثی پیرامون برآورد حجم بار و ترافیک بندر و انتخاب روش های مناسب پیش بینی به عنوان دغدغه اصلی برنامه ریزان مطرح شده است. در ادامه یک مدل تخصیص پهلوگیر در ترمینال کانتینری پیوسته چند منظوره معرفی می شود. با توجه به پیچیدگی مدل یک روش ابتکاری مبتنی بر الگوریتم گروه ذرات PSO برای حل مسئله تخصیص معرفی خواهد شد. برای صحت سنجی مدل و روش حل مبتنی بر PSO، مثال های متعددی در ابعاد کوچک مورد ارزیابی قرار گرفته و نتایج حاصل از حل دقیق مسئله توسط نرم افزار LINGO با خروجی الگوریتم PSO مقایسه شده است. نتایج نشان میدهد که این الگوریتم ابتکاری جواب های قابل قبولی ارائه می دهد. در ادامه مسئله ای با ابعاد واقعی بر مبنای اطلاعات جاری بندر شهید رجایی مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج نشان می دهد در صورتیکه پهلوگیری کشتی ها بر اساس برنامه زمانبندی ارائه شده صورت پذیرد، میزان زمان انتظار کشتی ها و به طبع آن هزینه دموراژ به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت.
    Abstract
    Container port management with the goal of increasing efficiency use of resources is one of the complex problems in marine transportation programming. In two previous decades, marine container transportation has significantly increased. This increase is much more than other transportation systems. This has made container port managers face new pitfalls such as increase in demands, competition situations and Variety of activities. This calls for the new approaches for solving the aforementioned problem both on the berth and in the port area. Topics such as Reduction waiting time for berthing and servicing each ship is the first goal of each container port. The time and location of berthing of each ship should be allocated in a manner that maximizes the usage of berths in the port. For this problem there is need for statistics and information pertaining to marine traffic and trading cargo volume. In this thesis, at first we discuss topics surrounding cargo volume forecast and port traffic and selection of suitable approaches for prediction which are the concern of programmers. To continue we have presented a berthing allocation model continues multiuse container terminal. Based on the complexity of the model we present an innovative approach based on Particle Swarm Optimization algorithm (PSO). For correctness analysis of the model and approach based on PSO, small problems were considered and the exact solution based on LINGO software was compared with the output of PSO. Results show that this innovative algorithm is acceptable. We followed up with a problem with real data in Shahid Rajai Port. Result show is ship berthing is done based on the given schedule, waiting time of ships and followed by the demurrage cost significantly decrease.