عنوان پایان‌نامه

اثر بخشی غنی سازی روابط والدین - فرزندی بر بهزیستس شخص و عملکرد خانواده از دیدگاه مادران



    دانشجو در تاریخ ۲۹ بهمن ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "اثر بخشی غنی سازی روابط والدین - فرزندی بر بهزیستس شخص و عملکرد خانواده از دیدگاه مادران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مشاوره خانواده
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52504
    تاریخ دفاع
    ۲۹ بهمن ۱۳۹۰

    چکیده: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی میزان اثربخشی آموزش غنی سازی روابط مادر-فرزندی بر بهزیستی شخصی و عملکرد خانواده از دیدگاه مادران بود.این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی همراه با پیش آزمون،پس آزمون با گروه کنترل بود.جامعه آماری این پژوهش را مادران دانش آموزان دبیرستانی شهرستان داراب در سال تحصیلی 91-90 تشکیل می دادند که با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. نمونه پژوهش شامل 40نفر بود که به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 20 نفر)جایگزین شدند، سپس 8 جلسه کلاس آموزش خانواده با عنوان آموزش غنی سازی روابط مادر-فرزندی برای مادران گروه آزمایش برگزار گردید و مادران گروه کنترل، آموزشی دریافت نکردند، ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش عبارت بود از: پرسشنامه بهزیستی روانشناختی که توسط زنجانی طبسی(1383)ساخته شده است و نیز ابزار عملکرد خانواده (ابزار سنجش خانواده) (FAD) متعلق به اپشتاین،بالدوین و بیشاپ(1983).نتایج به کمک نرم افزار spssنسخه 18 تجزیه و تحلیل شد.روش آماری شامل آزمون tمستقل و وابسته بود.نتایج آزمونt مستقل نشان داد که این روش باعث بهبود عملکرد کلی خانواده از دیدگاه مادران نشده است ولی این آموزش در 2خرده آزمون(ارتباط و همراهی عاطفی)تاثیر مثبت داشته است و اما نتایج آزمون tمستقل و tوابسته نشان داد که آموزش به شکل غنی سازی روابط مادر-فرزندی بر بهزیستی شخصی مادران تأثیر مثبت دارد. 05/0 P< کلید واژه ها:غنی سازی روابط مادر-فرزندی،بهزیستیشخصی،مادران،عملکرد خانواده
    Abstract
    Abstract investigate mother’s point of view about effectiveness of mother-child relational enrichment instruction on personal wellbeing and family functions. The aim of this study was to investigate mother’s point of view about effectiveness of mother-child relational enrichment instruction on personal wellbeing and family functions.The method of this study was quasi experimental along with control group, pretest and posttest. Populations were mother’s of high- school students in Darab 90-91 years, which were selected through available sampling method. Sample numbers were 40 mother’s that randomly assigned to control and experiment groups (each group included 20 mothers). mother of experiment group exposed to 8 instruction sessions of relational enrichment. Instruments were psychological wellbeing Questionnaire which is made by Zanjani Tabasi and family Assessment Device (FAD) of Baldvin and Bishop. Both of them have high validity and reliability.AResult analyzed(independent T test)showed of this method of instruction hadnot improved family function mother’s point of view,but this instruction had significant effects subscale(relative and responsiveness).in additionResult analyzed with SPSS 18 software inference statistics (dependent and independent T test) showed that mother-child relational enrichment instruction had significant effects on personal wellbeing of mothers. Keyword: mother-child relational enrichment, personal wellbeing, mothers, family function