عنوان پایاننامه
بهبود ظرفیت رزرو چرخان بوسیله برنامه های پاسخ بار
- رشته تحصیلی
- مهندسی برق -قدرت - تجدید ساختار
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده برق و کامپیوتر شماره ثبت: E1913;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49505
- تاریخ دفاع
- ۲۸ تیر ۱۳۹۰
- دانشجو
- امیرحسین بوجار آرانی
- استاد راهنما
- حمید لسانی
- چکیده
- در دهه¬های گذشته سیستم قدرت به سمت تجدید ساختار حرکت کرده و به یک سیستم مدرن برمبنای بازار آزاد اقتصادی تبدیل شده است. در این محیط جدید، تولید، انتقال و توزیع به صورت جداگانه در¬آمده و مشترکین اجازه پیدا کرده¬اند تا تأمین¬کننده برق خود را انتخاب کنند. یکی از حوزه-هایی که در اثر تجدید ساختار صنعت برق تحت تأثیر قرار گرفته است، خدمات جانبی ارائه¬¬شده برای بهره¬برداری و کنترل سیستم قدرت است. این خدمات عبارتند از: رزرو چرخان، رزرو غیرچرخان، تنظیم فرکانس و کنترل ولتاژ. رزرو چرخان یکی از مهمترین خدمات مورد نیاز در بهره¬برداری از سیستم قدرت است. در سیستم قدرت سنتی، تأمین رزرو چرخان، به صورت انحصاری، توسط نیروگاه¬های خاصی که از سوی دیسپاچینگ مشخص می¬شد، تأمین می¬گردید. در صورتی¬ که در محیط تجدید ساختار¬ شده، انرژی و رزرو به عنوان دو کالا، عرضه می¬شوند. با وجود تجدید ساختار در سیستم قدرت، بازارهای برق در سر راه خود دچار مشکلاتی مانند بی¬ثباتی قیمت¬ها، بروز پرشدگی در شبکه و ... شدند. در نتیجه اداره-کننده¬گان بازار، بهترین راه برای رفع مشکلات فوق را دخالت¬دادن مشترکین در بازار دانستند. به این ترتیب مسئله مدیریت سمت مصرف مطرح شد و حضور فعال منابع سمت تقاضا بسیار پررنگ شد. بازار خدمات جانبی و بخصوص به دلیل سرعت پاسخگویی بالای بارهای پاسخگو، بازار رزرو چرخان یکی از مهمترین زمینه¬هایی است که منابع سمت مصرف می¬توانند در آن حضور فعال داشته باشند. در این تحقیق از برنامه پاسخگوئی بار به عنوان ظرفیت رزرو چرخان استفاده می¬شود. ابتدا باس-های مناسب برای اجرای برنامه¬های پاسخگوئی بار به منظور کم¬کردن توان عبوری از خطوط بحرانی، در مواقع بروز حادثه در شبکه، توسط ضرایب جابجایی تولید انتخاب می¬شوند. در این پایان¬نامه این باس¬ها به عنوان باس¬های منتخب معرفی شده است. باس¬های منتخب برای اجرای برنامه¬ مشخص پاسخگوئی بار، توسط آنالیز حساسیت EPNS الویت¬بندی می¬شوند. به وسیله مدل اقتصادی بار و ضرایب الاستیسیته باس¬های منتخب برای برنامه پاسخگویی بار مشخص، بمنظور شرکت در بازار رزرو چرخان مدل¬سازی می¬شوند. باس¬های منتخب به همراه واحدها تحت تابع هدفی که هزینه رزرو چرخان و هزینه ریسک را کمینه می¬کند، در بازار رزرو چرخان شرکت می¬کنند. در تابع هدف، واحدها و باس¬های منتخب دارای توابع هزینه و ریسک متفاوت هستند. شبکه مورد مطالعه، شبکه 57 باس IEEE است. این شبکه به¬دلیل شبیه¬بودن به یک شبکه واقعی مورد توجه است. همچنین وجود باس¬های متعدد، موجب می¬گردد تا حضور بارهای پاسخگو در شبکه تاثیرات محسوسی داشته باشد.¬
- Abstract
- In the past decades, power industry has restructured and a modern system based on free market economy has developed. In this new environment, generation, transmission and distribution have become separate, and accordingly customers have been allowed to choose their electricity supplier. One of the areas that has been affected is ancillary services provided for the operation and control of power systems. These services include: spinning reserve, non-spinning reserve, frequency regulation and voltage control, etc. Spinning reserve is one of the most important services to the operation of the power system. In traditional power system, spinning reserve was supplied by dispatching of certain power plants. But in restructuring environment, energy and reserve as the two products that to be supplied are supplied. In deregulated power systems, electricity markets encountered problems such as prices instability, congestion in the network, etc. As a result, market regulators found involving customers in market as the best way to solve those problems. This issue was raised demand side management and so active participation of demand side resources was very strong. Because of responding quickly of responsive loads, the spinning reserve market is one of the most important areas that the demand side resources can active. In this thesis, demand response programs as spinning reserve capacity are used. First, appropriate buses for implementing demand response programs in order to minimum power transmission of critical lines by generation shift factor index are selected, if any fault happened. In this thesis, these buses are called selected buses. Selected buses for specified demand response program execution are prioritized by EPNS sensitivity analysis. Selected buses for specified demand response program execution are modeled in order to participate in the spinning reserve market by load economic model and elasticity coefficients. Selected buses and units by the objective function to minimize spinning reserve cost and risk cost, participate in the spinning reserve market. Selected buses and units have different cost and risk functions. The proposed method has been tested on IEEE-57 bus standard system because this network is almost the same as a real network. Also, this test network has numerous buses, which cause responsive loads participation is sensible.