عنوان پایان‌نامه

مردانگی در موسیقی رپ ایرانی _ فارسی در دهه ۱۳۸۰



    دانشجو در تاریخ ۲۳ شهریور ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "مردانگی در موسیقی رپ ایرانی _ فارسی در دهه ۱۳۸۰" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52471;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4367
    تاریخ دفاع
    ۲۳ شهریور ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    مسعود کوثری

    این پژوهش به‌دنبال مطالع? «مردانگی در موسیقی رپ ایرانی-فارسی» است. بدین منظور موسیقی‌ رپ فارسی در ایران در سال‌های ???? تا ???? تحلیل شده است. رویکرد پژوهشی مورد استفاده کیفی است و از چند روش‌ تحقیق استفاده شده است. پژوهش از آنجا که به مطالع? موسیقی مردم‌پسند به‌عنوان بخشی از فرهنگ مردم‌پسند می‌پردازد در حوز? «مطالعات فرهنگی» قرار می‌گیرد، از سوی دیگر از آن‌روی که به مردانگی توجه کرده در حوز? «مطالعات مردان» جای دارد و از جنبه‌ای به حوز? «مطالعات جوانان» نیز مرتبط می‌شود. روش اصلی مورد استفاده در این پژوهش «گراندد تئوری ساختارگرا» است. از این‌روی به‌جای استفاده از نظریه‌های موجود به‌عنوان چارچوب نظری، پژوهشگر به‌دنبال تولید نظری? خودبنیاد و بومی از دل داده‌های میدان بوده است. بدین منظور با استفاده از شیو? نمونه‌گیری نظری، داده‌های لازم از منابع مختلف گردآوری شده است. در گردآوری داده‌ها از تکنیک‌های متعددی مانند مصاحبه، مشاهده، مشاهد? آنلاین، گردآوری اسناد و متون استفاده شده است. آنگاه هم? این داده‌ها با استفاده از دستورالعمل‌های کدگذاری‌ سه‌گان? باز، محوری و انتخابی، کدگذاری شده‌اند. در نهایت از دل داده‌ها، ?? مفهوم و ?? مقوله استخراج شده و «شکل‏های متکثر مردانگی در موسیقی رپ ایرانی-فارسی» به‌عنوان مقول? مرکزی مشخص شده است. پس از آن با استفاده از مدل پارادایمی، «نظری? خودبنیاد»ِ برآمده از دل داده‌ها به‌صورت «داستان» و «مدل تصویری» ارائه شده است. سپس با محوریت مقول? مرکزی بدست آمده از گراندد تئوری، ?? شکل مردانگی با استفاده از روش‌های تکمیلی تحلیل شده‌اند. به‏عنوان روش دوم، تحلیل گفتمانی لاکلا و موفه به‌کار گرفته شده و ?? گفتمان موجود در موسیقی رپ ایرانی-فارسی شناسایی شده‌اند و دال مرکزی، وقته‌ها، حوزه‌های نزاع، غیریت‌ها و موقعیت‌های مردانگی در هر کدام مشخص شده است. به‏عنوان روش سوم نیز مدل تحلیل کنش‌گران گریماس که الگویی برای تحلیل روایی است مورد استفاده قرار گرفته است. بر این مبنا ?? روایت مردانگی در دل ?? گفتمان تعریف شده‌اند و روابط کنش‌گران آنها با یکدیگر تحلیل شده ‌است. با استفاده از نتایج بدست آمده از سه روش به‌کار گرفته شده و رجوع دوباره به پیشین? پژوهش و مقایسه نتایج بدست آمده با نظریه‏های مرتبط و برخی تحقیقات پیشین در ایران و جهان، مباحثی در چهار بخش به‏عنوان جمع‏بندی نهایی مطرح شده است. بحث‌های نهایی تحت این عناوین ارائه شده‌اند: (?) رپِ ایرانی-فارسی؛ موسیقی مردانه ولی نه ‌ضدزنانه، (?) ظهور مردانگی‏های آلترناتیو و چالش مردانگی هژمونیک، (?) مردانگی‏های موسیقی رپ و سرنوشت مردانگی هژمونیک در ایران، (?) مردانگی‏های غیرجنسیتی و درهم‏آمیخته‏گی حوزه‏های نزاع هویتی. در پایان نیز با استفاده از دو معیار اطمینان‏پذیری و کثرت‏گرایی، به‌عنوان بدیل‌هایی برای روایی و پایایی در پژوهش کیفی، و همچنین پاسخ‌گویی به سوالات هفت‌گان? اشتراوس و کوربین دربار? تجربه در مطالعه، پژوهش مورد ارزیابی قرار گرفته است. واژه‏های کلیدی: فرهنگِ مردم‏پسند، موسیقیِ مردم‏پسند، موسیقیِ رپ، رپِ ایرانی-فارسی، هیپ‏هاپ‏، فرهنگِ جوانان، جوانانِ ایران، گراندد تئوریِ ساختارگرا، تحلیلِ گفتمانِ لاکلا و موفه، تحلیلِ روایت، الگویِ کنش‏گرانِ گریماس، مطالعاتِ مردان، مردانگیِ هژمونیک، مردانِ ایران
    Abstract
    The purpose of this research was to study masculinity in Iranian-Persian rap music. Therefore Iranian-Persian rap music between 2001 and 2011 was analyzed. We used qualitative research approach. Several methods have been used in this research. The study was an interdisciplinary research and related to Cultural Studies, Men's Studies and Youth Studies disciplines. The main method used in this study, was "Constructive Grounded Theory ". So instead of using existing theories as a theoretical framework, the researcher sought to generate local theory from research field. Thus, using theoretical sampling, data compiled from various sources. The multiple data collection techniques such as interviews, observation, online observation, collecting documents and texts (were) used. Then all the data was coded with using open, axial and selective coding methods. Finally, 62 concepts and 16 categories derived from data and "plural forms of masculinity in Iranian-Persian rap music" was defined as the core category. Then according to paradigmatic model, "Substantive Theory" emerged from the data, was presented as "story" and "visual model". Then focusing on the core category of Grounded Theory, 14 forms of masculinity have been analyzed using complementary methods. As second method, Laclau and Mouffe discourse analysis was used and 14 discourses in Iranian-Persian rap music have been identified. Master signifiers, moments, conflict areas and masculinity positions were identified in each discourse. As third method of analysis, the Actantial Model developed by of A.J. Greimas has been used. 14 narratives based on 14 discourses were discovered and relationships between their actors were analyzed. Using the results of three methods, literature review and comparing the study results to results of other researches in Iran and other countries, four discussions have been presented as final summary. Final conclusions are: (1) Iranian-Persian rap; masculine music but not misogynist. (2) The emergence of alternative masculinities and challenges of hegemonic masculinity. (3) Rap music masculinities and the destiny of hegemonic masculinity in Iran. (4) Non-gender masculinities and mixing up the identity struggle areas. Finally dependability and triangulation, as alternatives for reliability and validity in Qualitative Research was used to evaluating research. Also the seven questions of Strauss and Corbin about the experience in research has been assessed. Keywords: Popular Culture, Popular Music, Rap Music, Iranian-Persian Rap, Hip Hop, Youth Culture, Iranian Youth, Constructive Grounded Theory, Laclau and Mouffe Discourse Analysis, Narrative Analysis, A.J. Greimas Actantial Model, Men's Studies, Hegemonic Masculinity , Iran's Men