عنوان پایان‌نامه

پایاننامه



    دانشجو در تاریخ ۲۲ تیر ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "پایاننامه" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49882;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4274
    تاریخ دفاع
    ۲۲ تیر ۱۳۹۰
    دانشجو
    سارا دارابی

    این رساله تلاشی است برای فهم ذهنیتِ سوژه¬هایِ اجتماعی(دانش¬آموزان) در میانه¬ی گفتمان¬هایِ مختلفِ موثر(خانواده و مدرسه). پیش¬فرض این رساله این است که این دو نهاد همسو با هم نیستند بلکه در سطح اهداف و عملکرد با هم متفاوت¬اند. این تفاوت و تنش بر زندگی دانش¬آموزان موثر بوده و هویت آنها را تحت تاثیر قرار می¬دهد. در این تحقیق، بررسی و گردآوری داده¬ها در سه سطح کلی صورت می¬گیرد. در سطح اول با مروری تاریخی بر فضای ایلام، گفتمانی بودن این دو نهاد بررسی می¬شود. در سطح دوم با روشی تجربی تقاطع این گفتمان¬ها در نقطه¬ای مانند مدرسه بررسی می¬شود. برای این منظور با 30 دانش¬آموز، 5 اولیای مدرسه و 15 نفر از والدین مصاحبه کیفی انجام شده است. در سطح سوم، تفسیر مشاهدات و مصاحبه¬ها، البته با زاویه¬ای انتقادی، انجام می¬شود. بدین ترتیب، دو گفتمان خانواده و مدرسه در 4 مولفه¬ی تحصیل، مذهب، پرورش سیاسی و انضباط در مقابل یکدیگر قرار گرفتند. هر کدام دانش¬آموز را در تملک خود می¬داند و سعی می¬کند در زمان و در مکان تحت سیطره¬ی خودش، به ذهنیت دانش¬آموزان مطابق با آرمان¬های خویش شکل بدهد. بدین ترتیب گاه در سطح اهداف و گاه در سطح عملکرد بین آنها تنش وجود دارد. این تنش موجب می¬شود هویت دانش¬آموز به مواضع گوناگونی فراخوانده شود. مهمترین علت تفاوت مدرسه و خانواده در درجه¬ی استقلال آنها از گفتمان دولت است. کلیدواژه: ذهنیت، سوژه، کشمکش گفتمانی، هویت، مدرسه، خانواده، ایل، ایدئولوژی، هژمونی، مقاومت
    Abstract
    This thesis is an attempt to understand the subjectivity of the social subjects (students) within different effective discourses(family and school). In this article, the pre-assumption is that these two institution, are not bidirectional and are different in both goals and operations. This difference has effect on the lives of students and will influence their identity. In this research collection and study of data will be done in three overall levels. At the first level, discoursivity of these two institution, with a historical review, will be investigated. The intersection of these discourses in school will studied in second level. For this purpose a qualitative interview will be done with 30 students, 5 School authorities and 15 parents. At the third level, observations and interviews will be interpreted with a critical view. Thus four factors of family and school discourses will be compared: study, religion, politic training and discipline. Each of them find itself in possession of students and try to form students subjectivity according to their ideals. Thus, sometime in goals level and sometimes in operation level , there is struggle. These struggles causes the students identity to be called in different positions. The most important difference between school and family is in their degree of independence from government’s discourses. Keywords: subjectivity, subject, discoursive struggle, identity, school, family, ideology, hegemony