عنوان پایان‌نامه

تاثیر درون گرا و برون گرا بودن در استفاده از استراتژیهای خواندن و نوشتن



    دانشجو در تاریخ ۳۱ تیر ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر درون گرا و برون گرا بودن در استفاده از استراتژیهای خواندن و نوشتن" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش زبان انگلیسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس کیش شماره ثبت: 1154;کتابخانه پردیس کیش شماره ثبت: 1154
    تاریخ دفاع
    ۳۱ تیر ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    سیدمحمد علوی

    هدف از این تحقیق بررسی تاثیرات ویژگی های شخصیتی افراد اعم از برونگرا و درون گرا بر استراتژی هایی که این افراد در خواندن و نوشتن در هنگام یادگیری زبان دوم استفاده می کنند است. 117 زبان آموز در سطوح مختلف زبانی در این تحقیق شرکت کردند که تمامی آنها در دانشگاه تهران پردیس بین المللی کیش مشغول به تحصیل بودند. آنها در رشته های مختلف تحصیل می کردند ولی ملزم به گذراندن دوره های زبان جهت آماده شدن برای امتحان U-test بودند. از زبان آموزان خواسته شد تا دو نمونه تست مختلف را طی یک جلسه و در مدت زمان بیست دقیقه پاسخ دهند. این دو نمونه تست شامل تست شخصیتی آیزینک و تست استراتژی های زبانی کوهن بود. که البته از تست دوم فقط دو قسمت مربوط به استراتزی های خواندن و نوشتن که مورد نظر این تحقیق است به فارسی ترجمه شده و در اختیار زبان آموزان قرار گرفت. برای محاسبه تفاوت بین ویژگی های شخصیتی افراد و میزان استفاده از استراتژی های خواندن و نوشتن از روش آماری T-test استفاده شد. و نتیجه نشان داد که تفاوت قابل توجهی بین ویژگی های شخصیتی افراد اعم از درون گرا و برون گرا و میزان استفاده از استراتژی های خواندن و نوشتن وجود ندارد.از طرف دیگر از روش آماری Two way ANOVA برای نشان دادن تفاوت بین درون گرا و برون گرا بودن افراد و سط زبانی آنها در میزان استفاده از استراتژی های خواندن و نوشتن استفاده شد. و نتیجه نشان داد که تفاوت قابل توجهی بین درون گرا و برون گرا بودن افراد و سطح زبانی آنها در میزان استفاده از استراتژی های خواندن و نوشتن وجود ندارد. این بدان معناست که این امکان وجود دارد که افراد با ویژگی های درون گرا و برون گرا در سطوح زبانی مختلف از استراتژی ها به میزان یکسان استفاده می کنند. و این نشان دهنده اینست که ویژگی های درون گرا و برون گرا و سطح زبانی در افراد نمی تواند در مقدار استفاده از استراتژی های خواندن و نوشتن موثر باشد. برای مثال این تصور که افراد برون گرا زبان آموزان بهتری نسبت به افراد درون گرا هستند و می توانند به پیشرفت های بیشتری در زمینه ی زیان آموزی برسند بر اساس این تحقیق نمی تواند تصور درستی باشد. این تحقیق همچنین می تواند کاربردهای علمی در زمینه¬ی آموزش زبان دوم خصوصاً در کلاسهای مربوط به خواندن و نوشتن داشته باشد. کلید واژها درون گرا: فردیست که بیشتر روی دنیای درون و جزئیات تمرکز میکند. او فردیست که دوستان نزدیکی دارد، هیجان زده رفتار نمی کند و در زندگی روزانه فردی جدی است. برون گرا: فردیست که بیشتر روی دنیای بیرونی کلیات تمرکز می کند. به راحتی ارتباط برقرار می کند، انرژی زیادی از خودنشان میدهدو بدون مکث طولانی پاسخ میدهد. او دوستان زیادی دارد، اجتماعیست،ریسک کردن را دوست دارد، به سرعت کنترلش را از دست میدهد و دوست ندارد به تنهایی مطالعه کند. استراتژی های یادگیری: روشها و تکنیکهایی است که دانش آموزان استفاده می کنند تا یاد گیرشان را تسهیل کنندو هم اطلاعات مفهومی و هم اطلاعات زبانیشان را یادآور شوند. استراتژی های یادگیری یادگیری را راحت تر، سریعتر، لذت بخش تر، تاثیرگذارتر، جهت دارترو قابل انتقال تر میکند
    Abstract
    The present study aims at investigating the effects of personality traits (introversion/extroversion) on strategies learners use in reading and writing during second language learning. The participants (N=117) were taking an English practicing preparation course at the University of Tehran Kish International Campus. They were asked to completeEysenckPersonality Questionnaire (EPQ) and reading and writing sections of Language Strategy Use Inventory and Index.The results of the T-tests showed that there are no significant differences between learners' personality types as introversion/extroversion and frequency use of strategies during reading a text or writing an essay. Also the results of the two-way ANOVA indicated that there are no significant differences between learners with phlegmatic (stable introverts), sanguine (stable extroverts), melancholic (unstable introverts) and choleric (unstable extroverts) characteristics in different language levels of proficiency and frequency use of reading and writing strategies. It means that learners’ personality types are unrelated to the amount of strategies they use through foreign language learning and their characteristics as introvert/extrovert could not affect the frequency of strategy use during reading and writing. Accordingly, it cannot be assumed that extroverts are better language learners in the case of strategy use. Also the proficiency level of language learners is not relevant to the frequency of strategies they use during reading and writing. The results of this study will have pedagogical implications for second language teachers in reading and writing classes.