عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه بین هوشهای چند گانه و خواندن و درک مفاهیم



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رابطه بین هوشهای چند گانه و خواندن و درک مفاهیم" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش زبان انگلیسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس کیش شماره ثبت: 653;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55684
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۰

    تحقیق حاضر به بررسی هوش های چندگانه و خواندن و درک مفاهیم زبان می پردازد. برای انجام این تحقیق نود و یک نفر از دانشجویان زبان انگلیسی به عنوان شرکت کنده انتخاب شدند. جهت سنجش هرکدام از هوش های چندگانه این شرکت کنندگان ا زترجمه فارسی پرسشنامه هوشهای چندگانه میداس استفاده شد. و سپس از تست تافل برای اندازه گیری دانش خواندن و درک مفاهیم زبان آنها استفاده گردید. نتایج تحقیق حاضر نشان می دهد که بین کلیه هوش های چندگانه و خواندن و درک مفاهیم زبان شرکت کنندگان رابطه چشم گیری وجود ندارد نتایج همچنین نشان می دهد که فقط سه نوع از هوش های چندگانه از جمله هوش زبانی هوش بدنی و هوش درون فردی با خواندن و درک مفاهیم زبان این شرکت کنندگان رابطه نزدیکی دارند و بقیه هو شها از جمله هوش ریاضی هوش فضایی هوش موسیقاییی هوش برون فردی و هوش دیداری هیچ نوع رابطه همبستگی با خواندن و درک مفاهیم زبان ندارند. نتایج تحقیق نشان می دهد که بین زنان و مردان شرکت کننده در تحقیق حاضر هیچ گونه تفاوت معناداری از نظر هوش های چندگانه و درک مفاهیم مشاهده نمی شود و زنان و مردان فقط از نظر هوش برون فردی با هم متفاوت هستند و این تفاوت بین آنها بسیار معنادار و چشم گیر است.
    Abstract
    The present study, attempted to investigate the relationship between multiple intelligences and reading comprehension. For this research, ninety one senior and junior English language students were chosen as the participants of this study. To measure all multiple intelligences of the participants, the Persian translation of the multiple intelligences questionnaire (MIDAS) was utilized. Then, the reading section of TOEFL proficiency test to measure the reading comprehension of the participants was administered. The results indicated that there was no significant relationship between each eight intelligence and TOEFL reading comprehension. The results also showed that only three types of multiple intelligences such as linguistic intelligence, kinesthetic intelligence, and intrapersonal intelligence are close to the significant level and other types of intelligences such as logical intelligence, spatial intelligence, music intelligence, interpersonal intelligence and naturalist intelligence do not significantly correlate with reading comprehension. Finally, the results of the independent sample t-tests showed that there was not any significant difference between males and females in terms of types of intelligences except in intrapersonal intelligence and reading comprehension scores.