عنوان پایاننامه
مالیات های زیست محیطی بهینه و بررسی کارایی مالیات بر بنزین خودروهای سواری برای مدیریت آلودگی هوا در ایران
- رشته تحصیلی
- علوم اقتصادی-اقتصادمحیط زیست
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1622;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74650;کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1622;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 74650
- تاریخ دفاع
- ۳۰ آبان ۱۳۹۰
- دانشجو
- نوریک ازلبار
- چکیده
- مالیات های زیست محیطی به مالیات هایی اطلاق می شوند که سبب کاهش مصرف سوخت های فسیلی شده و بدنبال آن آلودگی های زیست محیطی را کاهش می دهند. بنابراین می توان گفت که هدف از معرفی مالیات های زیست محیطی کاهش انتشار گازهای گلخانه ای بگونه ای که از نظر اقتصادی کارآمد باشند، می باشد. به همین دلیل تعیین اثرات مالیات بر کربن بر تقاضای سوخت و کاهش گازهای گلخانه ای امری واجب می باشد که امروزه بسیاری از کشورها در دستور کار خود قرار داده اند. مالیات بر بنزین خودروهای سواری گونه ای از مالیات بر کربن می باشد که به عنوان ابزاری برای تحقق هدف کاهش خسارات ناشی از آلودگی های زیست محیطی، معرفی می گردد. بررسی کارایی مالیات بر بنزین خودروهای سواری بر تغییر رفتار رانندگی اشخاص و مدیریت آلودگی هوا با استفاده از مفهوم کشش قیمتی تقاضا برای بنزین میسر می شود. این معیار از تابع تقاضا برای مصرف بنزین استخراج شده است. برای برآورد تابع تقاضا تعداد 220 پرسشنامه طراحی شد و در مناطق 22 گانه تهران برای تکمیل، توزیع گردید. میزان کشش قیمتی تقاضا برای هر دو تابع تخمین شده در تحقیق حاضر در محدوده (1.10 تا 1.40) محاسبه گردید. این مقادیر نشان دهنده حساسیت بالای تقاضای افراد به افزایش قیمت بنزین می باشد. با این کشش بدست آمده می توان نتیجه گرفت که سیاست وضع مالیات بر بنزین خودروهای سواری می تواند در مدیریت آلودگی هوا موثر باشد. همچنین بنزین به عنوان یک کالای ضروری تعیین گردید.
- Abstract
- Environmental Taxes are called to a specific type of taxes that cause reductions in the consumption of fuels and therefore reduce the air pollution and enhance the quality of environment. So the purpose of environmental taxes is reducing the emissions of greenhouse gasses and they are economically effective. Therefore it is necessary to reveal the impacts of gasoline taxation on the demand of fuel consumption which are widely being used by many industrial countries. Higher gasoline taxes can be justified because cars cause significant local, regional and global air damages. This study examines whether charging higher taxes would result in significant emission reduction. The economic tool for revealing the gasoline taxes effectiveness is the elasticity of demand function for fuel consumption. To gain this tool, 220 surveys were designed and they were being distributed in Tehrans 22 regions. The elasticity was being estimated in the limit of (-1.10 to -1.40). This limit shows that the demand elasticity for fuel consumption is high enough to control the fuel consumption by laying taxes on them. Keywords: Environmental Taxes; Air pollution management; Gasoline taxation; Demand for gasoline; Price elasticity