عنوان پایاننامه
بررسی اثر آزاد سازی تجاری و مصرف انرژی بر آلودگی هوا در کشور های در حال توسعه
- رشته تحصیلی
- اقتصاد انرژی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1365;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50987
- تاریخ دفاع
- ۱۰ مهر ۱۳۹۰
- دانشجو
- فرینام رستگاری
- استاد راهنما
- محسن مهرآرا
- چکیده
- آزادسازی تجاری از ابزارهای اصلی جهانی شدن، باعث همبستگی بیشتر و ادغام سریعتر اقتصادی کشورها می شود. رابطه ی میان تجارت و محیط زیست یک رابطه ی مبهم است چرا که تجارت که به نوعی فعالیت اقتصادی به شمار می رود که بر محیط زیست به طورمستقیم اثر می گذارد و نیز به طور غیر مستقیم مسائل زیست محیطی اخیراً از طریق رعایت استانداردها در تجارت، اثرات فراوانی را بر جا گذاشته است. مسائل مربوط به محیط زیست، خصوصاً در دهه های اخیر مورد توجه خاص بوده است. کشورهای توسعه یافته صنعتی در کنار تولید و تجارت بالا سعی در ایجاد شرایط زیست محیطی مناسب داشته اند و شاید از همین طریق موجبات انتقال صنایع آلاینده به کشورهای در حال توسعه را فراهم آورده اند. از طرف دیگر به دلیل انتقال تکنولوژی پیشرفته به این کشورها تا حدی از میزان این آلودگی کاسته می شود. نکته اینجاست که طبق تئوری های اقتصادی که به تفصیل بررسی می شود آزادی تجارت در کشورها از چند مجرا آلودگی هوا را متأثر می سازد؛ که برخی در جهت افزایش و برخی دگر در جهت کاهش آلودگی عمل کننده هستند. در این اثر به بررسی رابطه میان آزادسازی تجاری و آلودگی هوا در کشورهای در حال توسعه در سال 2005 میلادی در قالب مدل معادلات ساختاری به وسیل? نرم افزار لیزرل پرداخته می شود. اثرات مؤلفه های مختلفی بر آلودگی هوا در غالب متغیر ساختار و همچنین به طور جداگانه مورد بررسی قرار گرفته اند که می توان از آن میان به متغیر مصرف انرژی اشاره نمود. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که آزادسازی تجاری در کشورهای در حال توسعه موجب افزایش آلودگی هوا می شود. مهم آنکه در این کشورها بالا رفتن سطح شاخص آزادی کلی جامعه یا به عبارتی بهبود قوانین شهرنشینی و آزادی های افراد موجب کاهش آلودگی هوا شده است.
- Abstract
- Economic theory suggests that liberalization of trade between countries with differing levels of environmental protection could lead pollution-intensive industry to concentrate in the nations where regulations are lax. This effect, often referred to as the “pollution haven” hypothesis, is much discussed in theory, but finds only ambiguous support in empirical research to date. Methodologies used for research on trade and environment differ widely; many are difficult to apply to practical policy questions. We use a structural equilibrium model to analyze the effects of trade liberalization on air pollution on a case of 84 countries among developing countries. According the above explanation, we define two latent variables in the figure of air pollution & economic structure. Meanwhile these effects in patterns of energy use will discuss. The results show a positive relationship between trade & air pollution in the case of study. Meanwhile this thesis is concluded that if developing countries improve their rural environmental rules in general having a better freedom index they can compensate the positive effect of trade liberalization on air pollution and even reach a lower pollution. Keywords: pollution haven hypothesis, environmental Kuznets curve, air pollution, economic structure, energy usage