مطالعه تجربی تجارت سیار در صنعت بیمه ایران: مدل تناسب تکنولوژی وظایف و تفاوتهای فردی
- رشته تحصیلی
- اقتصاد و تجارت الکترونیک
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1420;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53844
- تاریخ دفاع
- ۰۱ آبان ۱۳۹۰
- استاد راهنما
- آقای مهدوی کلیشمی
- چکیده
- تجارت سیار، به طور کلی به عنوان انجام تبادل اطلاعات و یا معاملات تجاری با استفاده از دستگاههای همراه از طریق ارتباطات بیسیم تعریف شده است، همچنین به عنوان موج بزرگ بعدی سرمایهگذاری و کاربرد تکنولوژی اطلاعات در نظر گرفته شده است. سرمایه گذاری جهانی در زیربنای سیار از 3/2 میلیارد دلار در سال 2001 به 300 میلیارد دلار در سال 2005 افزایش پیدا کرده است. تحقیقات فراوانی بر روی جنبههای تکنولوژیکی تجارت سیار انجام پذیرفته است ولی تحقیقات محدودی بر روی استراتژیها و کاربرد تجارت سیار شکل گرفته است. در این تحقیق با استفاده از مدل تعدیل شده تناسب تکنولوژی- وظایف ، بکارگیری سیستم تجارت سیار در صنعت بیمه ایران از دیدگاه کارشناسان فناوری اطلاعات و پشتیبانی مورد بررسی قرار گرفته است. سوالات اصلی که این تحقیق بهآنها پاسخ میدهد عبارتند از: 1) آیا سیستم تجارت سیار قابل کاربرد برای صنعت بیمه میباشد؛ 2) آیا تفاوتهای فردی تاثیری بر استفاده کاربران از سیستم تجارت سیار دارد؛ 3) کدام یک از سه وظیفه اصلی حوزه بیمه (ثبت قراردادهای جدید، خدمات پس از ثبت قرارداد، فراهم کردن اطلاعات و خدمات مالی و مالیاتی) با تکنولوژی سیار تناسب بهتری دارد؛ و 4) کدام ویژگی تکنولوژی سیار (کیفیت، جایگاه، سطح اختیار، بهنگام بودن، سازگاری، اعتماد به سیستم، سهولت در استفاده و ارتباط با اعضا) برای کدام وظیفه بیمه تناسب دارد. بر اساس نتایج بدست آمده از این تحقیق، سیستم تجارت سیار فیالواقع برای صنعت بیمه مناسب است. بر خلاف انتظار و بررسیهای انجام گرفته در مطالعات قبلی، متغیر تاثیرتفاوت فردی اثر چندانی در بکارگیری سیستم تکنولوژی سیار برای وظایف بیمهای ندارد. در طول سه وظیفه اصلی حوزه بیمه، تکنولوژی تجارت سیار سطح بالایی از تناسب را برای خدمات پس از ثبت قرارداد بیمهای در پی ثبت قراردادهای جدید و فراهم کردن اطلاعات و خدمات مالی و مالیاتی دارا میباشد.
- Abstract
- mobile commerce, generally defined as coducting information inquiries and/or business transaction by using mobile devices via wireless communication, is considered the next big wave of investment in information technology and application. global investment in mobile infrastructure will increase from 300$US million in 2001 to 2.3$US billion in 2005. despite the growth growth of mobile commerce, extensive research on the strategies and application of mobile commerce in this study, by using the task- technology fit model, the utilization of mobile commerce system in insurance industry of Iran from perspective of the information technology exports has been explored. the main question that this research answers to them are: 1) Do mobile commerce system based on cell phone technology is applicable for the insurance industry; 2) which of three main tasks of inisurance is better suited for mobile technology; 3) Do individual differences affect the use of IT experts from the insurance system is a mobile commerce; 4) Which mobile commerce technology charecterestics is best for which type of insurance tasks. based on the result of this research, mobile commerce system is indeed suitable for the insurance industry. in terms of the impact of individual difeerences, we found, despite previous studies, this variable has littele effect on the using mobile technology system for insurance taske. Also, the mobile devices thechnology provides the highest level of fit in post-contract custumer services, followed by recruting new insurance contracts, and tax and legal information services. keywords: Mobile commerce, Electronic commerce, Informaton technology, Insurance, Electronic insurance, mobile insurance.