بررسی کارایی در بازار نفتی حوزه خلیج فارس با استفاده از مدل هزینه حمل
- رشته تحصیلی
- علوم اقتصادی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1338;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49383
- تاریخ دفاع
- ۱۵ شهریور ۱۳۹۰
- دانشجو
- حمیدرضا ترحمی هرندی
- استاد راهنما
- حمید ابریشمی
- چکیده
- اگر بازار آتی نفت خام طبق معیارهای مدل هزینه حمل کارا نباشد، آنگاه امکان ایجاد فرصت های معامله ای سودآور، افزایش می یابد. این رساله به بررسی رابطه پویا بین بازارهای آتی و نقدی نفت خام و نرخ کرایه تانکرهای نفت کش بین دو بازار ایران و شمال غربی ایران می پردازد. به ویژه، صحت رابطه هزبنه حمل که بیانگر انعکاس اختلاف بین قیمتهای آتی و نقدی نفت خام بر روی هزینه های انتقال می باشد، مورد بررسی قرار گرفته است. در این راستا با استفاده از تکنیک های هم انباشته سازی و با در نظر گرفتن قیمت های نقدی نفت سبک ایران و قیمت های آتی نفت برنت در بازار ICE که با استفاده از شاخص Bwave قیمتگذاری شده اند و نرخ کرایه نفت کش ها میان این دو بازار، شواهدی مبنی بر وجود رابطه بین نرخ حمل تانکرها و تفاضل قیمت آتی-نقدی و برقراری مدل هزینه حمل در بازار نفت خام به دست نیامد. این به طور اصلی نشانگر عدم تعادل های عرضه و تقاضای محلی و وجود فرصت های آربیتراژ میان دو بازار مورد بررسی می باشد. در نهایت با شبیه سازی استراتژی های مختلف فروش آتی نفت خام با تکیه بر قراردادهای متفاوت از نظر زمانی، وجود فرصت های معاملاتی سودآور برای ما روشن گشته است که نمایانگر سودآوری بیشتر در حالت به کارگیری قراردادهای بلندمدت تر نسبت به قراردادهای با سررسید نزدیکتر می باشد.
- Abstract
- Inefficiencies in the futures market for crude oil in the sense of prices diverging from current prices in places of production and the North Sea create opportunities for arbitrage. In order to test for efficiency of this market, we investigate the dynamic correlation between the future and spot markets of crude oil, and the freight cost of tankers transporting oil between the Iran and Northern Europe. The study uses co-integration techniques to evaluate the relationship between spot prices of Iran light crude oil and the futures prices of Brent crude in ICE market as defined by the Bwave index, and the freight cost for tankers transporting oil between these two markets. We found no evidence of a correlation between the freight cost of oil between the two markets and the difference between spot and future prices of oil. This confirms the presence of arbitrage opportunities between the two markets studied. Finally, by simulating different strategies for selling crude oil in the futures market, we find that longer term contracts are more profitable for the seller than contracts with shorter maturities. Key Words : Cost-of-Carry Model , Co-integration Techniques , Futures Market