عنوان پایاننامه
تحلیل تاثیر حذف یارانه های انرژی بر روی برخی از شاخصهای اقتصاد کلان با استفاده ار روش داده - ستانده
- رشته تحصیلی
- اقتصاد انرژی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده اقتصاد شماره ثبت: 1344;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 49815
- تاریخ دفاع
- ۲۷ شهریور ۱۳۹۰
- دانشجو
- رضا هفت لنگ
- استاد راهنما
- اکبر کمیجانی
- چکیده
- هدف اصلی در این پایان نامه آن است که به بررسی آثار حذف یارانه حامل های انرژی بر شاخص بهای مصرف کننده و تولیدکننده، رفاه دهک های درآمدی خانوارها و بودجه دولت را با استفاده از تحلیل های داده- ستانده و جدول داده-ستانده سال 1383 بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بپردازد.افزایش برونزادرقیمت حامل های انرژی،به علت کاهش یارانه حامل های انرژی،هزینه های تولیدرا افزایش میدهد، که به تبع آن سطح عمومی قیمت افزایش مییابد. افزایش قیمت ها منجر به کاهش رفاه مصرف کنندگان می شود و بودجه دولت را تحت تأثیر قرار می دهد. در این مطالعه، مجموعه ای از توابع رفاه اجتماعی را تعریف کردیم که از آنها برای اندازه گیری افزایش در بودجه خانوار و تغییر مخارج دولت استفاده می شود.دو سناریو مجزا برای افزایش قیمت حامل های انرژی تعیین می شود، در سناریوی اول، فرض می کنیم یارانه حامل های انرژی براساس قیمت های خلیج فارس (فوب) حذف شود.در سناریوی دوم، فرض می کنیم قیمت ها براساس قانون هدفمندی یارانه ها افزایش یابد. در این مطالعه، افزایش قیمت براساس سناریوی اوّل باعث تورّم117 درصدی در شاخص بهای مصرف کنندگان شده و افزایش قیمت حامل های انرژی براساس سناریوی دومباعث تورّم144 درصدی در شاخص بهای مصرف کننده می شود.در سناریوی اوّل، بیشترین افزایش قیمت حامل های انرژی متعلق به بخش حمل و نقل ریلی بار و مسافر (تقریباً 322 درصد) است. همچنین، در سناریوی دوم برای افزایش قیمت های حامل های انرژی نیز بیشترین افزایش قیمت ها مربوط به بخش حمل و نقل ریلی بار و مسافر (تقریباً 390 درصد) خواهد بود. علاوه بر این، بر اساس نتایج حاصله، سیاست افزایش قیمت حامل های انرژی و کاهش یارانه پنهان باعث کاهش کسری بودجه دولت می شود. طبقه بندیJEL:D57, I38, Q48
- Abstract
- The main purpose of this research is investigating the analysis of the effects of subsidy removal on energy carriers on consumer price index (CPI) and producer price index (PPI), deciles of household welfare, and government budget using input-output analysis and input-output table of central bank of the Islamic Republic of Iran. An exogenous increase in energy carriers’ prices, due to reduction in energycarriers’ subsidies, increases the production costs and consequently increases the general price level. Such price increases, result in a consumer’s welfare reduction and affect the government expenditures. In this study, we defined a set of social welfare functions, which then used to measure the increase in household’s budget and change in government expenditures. Two distinct scenarios defined for energycarriers’ price increase; in the first scenario, we assumed elimination of energy carriers’ subsidies based on Persian Gulf prices (FOB). In the second scenario, we assumed prices will increase based on the Targeted Subsidies Law. In this research, price increasing based on the first scenario was caused 117% inflation in consumer price index and energy carriers’ price increasing based on the second scenario caused 144% inflation in consumer price index. In the first scenario, maximum energy carriers’ price increase belongs to cargo and passengers railway transportation(almost 322%). Also in the second scenario, maximum price energy increasesbelongs to cargo and passengers railway transportation(almost 390%). In addition, based on the results, policy of carriers’ energy subsidies increasing and decreasing of hidden subsidies caused government budget deficitto decrease. JEL classification: D57, I38, Q48 Key words: Energy carriers’ subsidies, input-output table, household expenditure, government budget