پژوهشی در چهار مرقع از کتابخانه کاخ گلستان
- رشته تحصیلی
- نقاشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 7547;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 39198
- تاریخ دفاع
- ۳۱ تیر ۱۳۸۷
- استاد راهنما
- عبدالمجید حسینی راد
- دانشجو
- شیرین ملک اسماعیلی
- چکیده
- مرقع، مجموعهای از آثار ارزشمند نقاشی، خوشنویسی، تذهیب، کاغذ بری و هنرهای دیگر وابسته به کتاب است که به سفارش حامی تهیه شده یا به صورت پراکنده در دست سفارش دهنده موجود بوده است و در ساختاری آکاردئونی یا همانند کتاب صحافی شده است . حفظ قطعات ارزشمند هنری و جمعآوری الگوهای هنری برای تکرارو کپیبرداری در نظام سنتی کارگاههای سلطنتی از اولین کارکردهای مرقعها است ، که در دوران تیموری متداول شد و در دوران صفوی به اوج رسید. مرقعسازی از ایران به هند و ترکیه عثمانی نیز گسترش یافت وموجب ایجاد مرقع های مستقلی در این دربار ها شد. دوره افشار، زند و ابتدای قاجار سفارش مرقعسازی کم شد و در دوره ناصرالدین شاه رونقی دوباره یافت. مرقعهای دوران ناصری بسیار متنوع بودند و با رونق عکاسی جایگاه خود را به آلبومهای عکس سپردند. این پایان نامه ضمن ارایه تعاریف وتوضیحاتی پیرامون مرقع ومرقع سازی و تحولات تاریخی آن در ایران ، به بررسی چهار مرقع باز مانده از دوران قاجار متعلق به کتابخانه کاخ گلستان می پردازد، ودر هر مورد راجع به کیفیت زیبایی شناختی، هنرمندان و انتساب آثار آن مرقع به ارایه توضیحاتی روشنگر می پردازد . مرقع هایی که در این پایان نامه بررسی شده اند عبارتند از: مرقع شماره1643 ،مرقع داوری، مرقع دراویش، مرقع اصناف.
- Abstract
- Album leaves is a collection of valuable art such as calligraphy, illumination , paper cutting and another arts which depend on the book and it is prepared by order of the sponsor or they were available dispersedly for costumer and its structure is like a bind book or accordion. Maintenance of valuable art pieces and collecting of art patterns for repetition and copying traditional royal workshop is the first operations of these album leaves, which were common in Teymorid dynasty, and they reach to the climax in Safavid period. Album making was inspired by Turkish and Indians from Iranians and it was widespread there, and caused independent movements in these courts. In Afshar, zand and beginning of Ghajar dynasty ordering album making was reduced. It was popular during Naseredin shah dynasty. Albums in Naseredin shah reign were very varied. After prevalent of photography it replaced with photo albums. This treatise while presenting definitions and explanation about Albums and Album making and its historical changes in Iran, study about four survived Albums from Qajar era in library of Golestan palace .In each case explain clearly about aesthetics quality, artists and attributions of arts of that Albums. Albums that are studied include: Album no.1643, Davari Album, Daravish Album, Asnaf Album .