عنوان پایاننامه
آسیب شناسی نظری و عملی تعدد مراجع قانونگذلری در نظام حقوقی ایران
- رشته تحصیلی
- حقوق عمومی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 001355;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52212
- تاریخ دفاع
- ۲۷ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- مرتضی نورانی آرانی
- استاد راهنما
- محمد جواد ارسطا
- چکیده
- با وجود آنکه در حقوق ایران مطابق قانون اساسی قانونگذاری به عهده مجلس شورای اسلامی می باشد و از طرفی در سیستم حقوقی کشور یک مجلس پیش بینی شده است و نهاد شورای نگهبان نیزبرای تطبیق مصوبات با شرع و قانون اساسی پیش بینی شده است. در حال حاضر نهاد هایی وجود دارند که در عرض مجلس شورای اسلامی به وضع قانون ومقررات می پردازند. قواعدی که ماهیت قانون دارند این امر تفکیک قوا واتکا امور کشور به آراءعمومی که دو عنصر اصلی دموکراسی می باشد را زیر سوال می برد و باعث تضعیف جایگاه مقننه می گردد . برخی نهادها مانند شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام خارج از وظایف مشخص شده در قانون اساسی به حیطه قانون گذاری نیز وارد میشوند و نهادهایی مانندکمسیون های اصل 138 قانون اساسی و نمایندگان ویژه رئیس جمهور، موضوع اصل 127 قانون اساسی وشورای عالی اداری فراتر ازقدرت اجرایی به امر قانونگذاری می پردازند . از طرفی مجلس خبرگان و شورای عالی امنیت ملی با اقتدار سیاسی وارد این عرصه می شوند و نهادی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز علی رغم آنکه جایگاه حقوقی متزلزلی دارد مصوبات خود را در حکم قانون می داند که این امر نوعی بی نظمی و تعارض قوانین را به همراه آورده است. از طرفی احکام حکومتی نیز به نوعی می تواند قانونگذاری تلقی گردد بنابراین تحقیق حاضر با دلایل مثبته قانونگذاری را وظیفه منحصر به فرد مجلس شورای اسلامی معرفی می کند و از طرفی آسیب های تعدد نهادهای قانون گذاری در ایران را از لحاظ نظری بررسی می کند و در بخش دیگر نهادهایی که به نوعی در ایران قانونگذاری می کنند معرفی و با ذکر نمونه هایی از قانونگذاری آنها به طور مصداقی، آسیب های قانونگذاری آنها از لحاظ عملی بررسی می گردد .
- Abstract
- Despite Iran’s rights under the constitution of the legislative Assembly is responsible and from a parliamentary party in the country’s legal system is predicted institutions that currently exist within parliament to the base pay. The rules are the law of nature. This separation of powers and the country’s reliance on public opinion the two main elements of democracy is being questioned and undermine the position of the legislature. Some situations such as the Guardian Concil and Expediency of the tasks specified in the constitution to enter into the legislative arena. And bodies such as commissions and representatives of the constitution, especially article 138 article 127 the president subject to the constitution Vshvray Supreme administrative executive power beyond the legislative process. Assembly of experts and the supreme national security Concil of cultural revolution, despite the precarious legal position is their legislative into law knows this kind of chaos and conflict of laws has brought. legislative provisions governing the other hand. Can also be seen. The reasons supporting this study with the unique task of the legislative assembly defines frequency of injuries and other legislative institutions in Iran are examined theoretically. And the other institutions that have some kind of legislation in Iran be presented and with examples of their legislative the blatant damage to their legislative in term of the is checked.