بررسی کمانش جانبی لوله های دریایی تحت دما و فشار
- رشته تحصیلی
- مهندسی عمران-سازه های دریایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 1169;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 39126
- تاریخ دفاع
- ۰۵ آذر ۱۳۸۷
- دانشجو
- علی محبوب همدانی
- استاد راهنما
- محمدرضا بهاری
- چکیده
- با توجه به پیشرفت فناوری فرا ساحلی در سالهای اخیر و نیز افزایش عمق عملیاتی کاوشهای دریایی امروزه شاهد این مطلب هستیم که برای انتقال مواد استخراج شده نفتی و گازی این محصولات باید تحت دما و فشار بالا به مناطق دیگر منتقل شوند. اثر همزمان حرارت و فشار بالا باعث ایجاد کمانش در لوله های دریایی میشود. در این مطالعه یک معرفی کلی از این نوع کمانش و نیز حالتهای مربوط به آن انجام شده که در این میان بیشترین توجه به حالت کمانش جانبی لوله های دریایی به عمل آمده است.یک بررسی اجمالی بر روی معادلاتی که برای پیشبرد مطالب لازم میباشد و نیز مفاهیم مربوطه انجام گرفته و تفاوت مدهای مختلف کمانش ونیز حالتهای کمانش محلی و نیز کمانش پیشرونده برای جلوگیری از اختلاط این مباحث با حالتهای دیگر کمانش بیان شده است. در انتها با تمرکز بر کمانش جانبی عوامل دخیل در ایجاد کمانش جانبی و همچنین تاثیر گذار بر نحوه عملکرد آن به تفکیک بیان شده اند ..همچنین مفاهیم مربوط به اندرکنش خاک و لوله ها با توجه به تئوری های موجود ومحدودیت آنها مورد بررسی قرار گرفته است.هدف اصلی این پایان نامه در مرحله اول ایجاد آشنایی با این نوع از سازه ها و مسائل مربوط به آن می باشد که با توجه به زمینه کم مطالعاتی منطقی می باشد و نیز بررسی مفاهیمی که در پروسه کمانش جانبی لوله ها دخیل می باشند. برای این منظور با بررسی مدلهای عددی مربوط سعی بر آن است که تاثیر این پارمترها بر سازه سنجیده شود در این بخش تاثیر ضریب اصطکاک ،تغییر شکل مقطع و نقص اولیه بر رفتار کمانشی لوله مورد بررسی قرار گرفته و ضوابط مطروحه در آئین نامه های موجود با توجه به محدودیتهای دسترسی تا حد امکان نیز ارائه شده است و با مقایسه جوابهای حاصله و آیین نامه های موجود سعی می شود صحت مفاهیم موجود در آیین نامه مورد بررسی قرار گیرد برای تایید درستی مدلهای عددی نیز مدل تحلیلی برای این مسئله بیان و یک مثال برای آن حل شده است. در انتها با توجه به فرضیات موجود در کارهای تحلیلی و آیین نامه کاستی این فرضیات بیان شده و راه کار ها و پیشنهاداتی ارائه گردیده است در این مطالعه از نرم افزار Abaqus جهت انجام کارهای عددی استفاده می گردد.
- Abstract
- Today increasing demand of human kind for new source of energy, especially in gas and oil field, leads exploration to new region of world .Regards to new development in offshore technology especially in deep water, engineer cope with new challenge because of increasing depth of exploration. High pressure and temperature which exist in pipelines is one of these problems. This kind of severe operating condition makes new consequent difficulties in the way of engineers. For instance one of these difficulties is tendancy of pipeline to buckle due to this high temperature and pressure. In order of mentioned category, an introduction for the problem was represented, and in follow writer, try to deal with lateral buckling of offshore pipeline with more details, and to gain of this aim, code's requirement and mitigation method for each factor was submitted. A brief review on equation used in this issue will be submitted and in follow factors which influence pipeline behavior will be reviewed. In the forth chapter three different scenarios for pipeline's buckling was studied and at the end of this chapter it was mentioned why buckling in uneven sub sea was omitted. In the last chapter, by using numerical method, the effects of this parameter on the behavior of pipeline were assessed. Diffrence among various modes of buckling, in order of preventing misunderstand of each modes, was submitted. Moreover of mentioned subjects and regards to availability of relevant documentation, in this study, pipe/soil interaction, procedure of designing of offshore pipeline and criteria of codes regarding to subjects was reviewed. Writer tries to use conventional numerical modeling software to analyze of problems.