بررسی عوامل موثربر پذیرش شهرداری الکترونیک توسط شهروندان تهرانی(بررسی موردی:سامانه خدمات شهری تهران۱۳۷
- رشته تحصیلی
- مدیریت دولتی- مدیریت سیستمهای اطلاعاتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 001412;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52746
- تاریخ دفاع
- ۱۹ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- زهرا خانی
- استاد راهنما
- غلامرضا جندقی
- چکیده
- چکیده : با توجه به مشکلات عدیده ای که در مدیریت کلان شهر ها وجود دارد، یکی از بهترین راه ها ایجاد شهرداری الکترونیک می باشدکه در آن، امکان دسترسی شهروندان به پایگاههای داده خدمات شهرداری ، به صورت 24 ساعته فراهم میشود . در واقع شهرداری الکترونیک با بهرهگیری از فناوری اطلاعات، با تغییر در معماری ساختار خود و با ساده سازی رویهها و قوانین و مهندسی مجدد فعالیتها و شفافیت رویهها و ارتباط موثر با شهروندان، خدمات خود را در حوزه وظایف شهرداری به صورت قابل دسترس و امن به شهروندان ارایه میکند. از این طریق نه تنها مدیریت دولتی به شکل مناسبتتری اعمال میشود بلکه فاصله بین دولت و شهروند کم شده رضایتمندی شهروندان از خدمات دولتی متمرکز افزایش می یابد. در راستای حل مشکلات کلان شهر تهران، شهرداری تهران به منظور ایجاد خطوط ارتباطی مناسب با شهروندان و کسب اطلاعات از طریق خود آنان جهت آگاهی از مشکلات آنها ، اقدام به راهاندازی سامانه مدیریت شهری 137 به عنوان زیر مجموعه ای از شهرداری الکترونیک ، نموده است. اولین گام موفقیت این سامانه، قبول و پذیرش این فناوری نوین و استفاده از آن توسط شهروندان میباشد. لذا در این پژوهش ، سعی بر آن است که تعدادی از عوامل مؤثر بر میزان پذیرش و استفاده از خدمات مرکز خدمات شهری تهران 137 ،به عنوان یکی از زیر مجموعههای ضروری تحقق «شهر داری الکترونیک» بررسی و شناخته شوند . .این تحقیق یک مطالعه موردی است که با نمونه آماری متشکل از 385 نفر از شهروندان تهرانی و با استفاده از پرسشنامه به انجام رسیده است.برای آزمون فرضیه های تحقیق(رابطه بین متغیرهای مستقل و وابسته) از آزمون همبستگی پیرسون وبه منظور بررسی اثر متغیرهای میانجی مدل،از آزمون معناداری اختلاف ضریب همبستگی استفاده شده است. نتیجه پژوهش حاکی از آن است که مهمترین عوامل تأثیرگذار بر پذیرش سامانه 137 توسط شهروندان «امکانات و شرایط تسهیل کننده در استفاده از سامانه» و عامل «درک سودمندی و احساس مفید بودن سامانه» هستند که میتوانند در میزان استفاده عملی شهروندان از آن تأثیر بهسزایی داشته باشند.لازم به ذکر است که از میان متغیرهای میانجی تحقیق ، تنها متغیرهای تجربه اینترنتی و تحصیلات بر روابط بین متغیرهای مستقل و وابسته تحقیق موثر شناخته شد.
- Abstract
- Abstract Since there are paramount problems in metropolitan management, one of the best ways is to establish e-municipality in which it is possible for citizens to access city service databases in a circadian manner. In fact, by using IT, changing its architecture, simplifying its procedures and rules, reengineering activities, clarifying the procedures and effective relations to citizens, e-municipality provides citizens with accessible and safe services. On this basis, not only public administration is undertaken more properly but also the distance between government and citizen is filled and citizens’ satisfaction on concentrated public services will be increased. To resolve the problems of Tehran metropolitan, Tehran Municipality has established City Management System (137) as a subset of e-municipality in order to create proper communication lines with citizens and to acquire their information and to be aware of their problems. The first successful step of this system is that citizens have accepted and admired this modern technology and its usages. Therefore, it is attempted in present study tries to examine and recognize some affecting factors on the acceptance and usage of this system (137) as a necessary subset to achieve “e-municipality”. This is a case study conducted by a statistical sample consisting of 385 Tehran citizens and by using a questionnaire. To test research hypotheses (the relationship between dependant and independent variables), Pearson correlation test was used and to study the impact of models mediator average, correlation coefficient difference significant test was used. Results show that the most important affecting factors on accepting 137 SYSTEM by citizens in ara“facilitating conditions and possibilities to use this system” and “perceiving the profitability and the feeling of its usefulness”. Noteworthy, among mediator variables, only internet experience and educations variables have effective impact on the relationship between independent and dependent variables. Keywords: City Management System (137), e-municipality, the pattern of accepting UTAUT technology