بررسی رابطه سلامت اداری و اعتماد اجتماعی دراداره کل گمرک بندر انزلی
- رشته تحصیلی
- مدیریت دولتی - مدیریت تحول
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57395
- تاریخ دفاع
- ۱۰ آذر ۱۳۹۰
- دانشجو
- مسعود قنبری
- استاد راهنما
- حمید زارع
- چکیده
- چکیده پژوهش حاضر با هدف «بررسی رابطه سلامت اداری با اعتماداجتماعی در اداره کل گمرک بندر انزلی» صورت گرفته است. این پژوهش از نوع تحقیقات پیمایشی بوده و به روش توصیفی - همبستگی انجام شده است. ابعاد پنجگانه سلامت اداری، یعنی مشتری دانستن ارباب رجوع و تلاش در جلب رضایت آنان، مهارت و دانش در سازمان، وجود انگیزه های بالا درکارکنان و مدیران سازمان ها، برقراری نظام شایسته سالاری در سازمان، توجه به بازخورد عملکرد کارکنان و ارزیابی مستمر آن درسازمان به عنوان مؤلفههای اصلی در سنجش سلامت اداری سازمان ها بوده است. همچنین متغیر دوم، اعتماد اجتماعی می باشد که دارای نه مؤلفه اصلی: اعتماد نهادی، احساس امنیت اجتماعی، تجربه تبعیض، میزان فساد، نسل/ سن، عضویت در گروه های رسمی، عضویت در گروهای غیر رسمی، استفاده از رسانه ها و پایگاه اجتماعی می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کارکنان اداره کل گمرک بندر انزلی است؛ که تعداد کل آنها 200 نفر میباشد. نمونه آماری نیز شامل 132 نفر از کارکنان است که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری دادهها دو پرسشنامه است؛ پرسشنامه سلامت اداری و پرسشنامه اعتماد اجتماعی. برای تجزیه و تحلیل سؤالات از برخی شاخصهای آمار توصیفی شامل فراوانی، درصد، میانگین و انحرافاستاندارد و از شاخصهای آمار استنباطی شامل آزمون t استیودنت تکگروهی، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه گام بهگام، تحلیل واریانس یکراهه و آزمون t برای مقایسه دو گروه مستقل، توسط نرمافزار آماری spss استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که بین سلامت اداری و اعتماد اجتماعی اداره کل گمرک بندرانزلی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد.)0.91(r= میزان سلامت سازمانی و همچنین اثربخشی در هر دو منطقه به طور معنیداری بالاتر از میانگین و رضایتبخش است. بین سلامت اداری و هر نه مؤلفه اعتماد اجتماعی رابطه معنیداری مشاهده شد. تحلیل رگرسیون نیز نشان میدهد که از بین مؤلفههای سلامت اداری، مشتری دانستن ارباب رجوع و تلاش درجهت رضایت آنان بیشترین قابلیت برای افزایش اعتماد اجتماعی را دارا است. واژگان کلیدی سازمان سالم، نظام اداری سالم، یکپارچگی، شفّافیّت، اعتماد، اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی.
- Abstract
- This study was conducted to determine the relationship between Administration health and social trust in office Bandar Anzali Customs. The data were collected through two questionnaires of Administration health and social trust. This dissertation were as study of practical and by the method of descriptive– correlative . the five of indexes of Administration health inclusion: attempt in satisfaction of customer , the skill and knowledge in organization, the existence of high motivation in staff and managers, establish the merit system in organization, attention to feedback of performance and continuous appraisal calculated as criteria of fundamental in measuring the Administration health in organizations. The second of variable of this research were as social trust , that inclusion of the nine of variable as: institutional trust, social safety, experience of discrimination, rate of corruption, age / generation,membership in informal groups, membership in formal groups , the use of mass media, status of social. The sample were 132 personel who were selected according to sample randomly. The results of the study indicated that: there was a positive and significant relationship between Administration health and social trust office Bandar Anzali Customs (r= 0.91). The degree of Administration health and the social trust; However There was a significant relationship between Administration health and all 9 factors of social trust .Primary variable (attempt in satisfaction of customer and social trust), compared with other factors that has greater degree in Administration health and social trust. Multiple regression analysis indicated that among the Administration health factors, attempt in satisfaction of customer has the most predictive value in increase of social trust. Key words: health Organization, the system of health official, integrity, transparency, trust, social trust, social participation.