شناسایی عوامل اثرگذار بر سوگیریهای تصمیمگیری کارآفرینان
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-بخش عمومی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 50931;کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 129
- تاریخ دفاع
- ۳۰ مهر ۱۳۹۰
- دانشجو
- پوریا نوری
- استاد راهنما
- نرگس ایمانی پور
- چکیده
- کارآفرینان مسئول ایجاد نوآوری در جامعه هستند، کارکرد آن ها کشف و شناخت فرصت های جدید و بهره برداری از آن ها میباشد. برای بهره برداری از فرصت ها، آن ها نیاز به گرد آوری اطلاعات و تصمیم گیری دارند. تصمیم گیری های کارآفرینان از مهمترین عوامل اثر گذار بر کسب و کار آن ها می باشد. از زمان تحقیقات سایمون(1955) این مسأله بیشتر مشهود شده که کارآفرینان در تصمیم گیری های خود چندان از مدل های عقلایی تصمیم گیری پیروی نمی کنند. در تحقیقات گذشته، مهمترین دلایل این انحرافاتِ از تصمیم گیری هزینه بالای تصمیم گیری عقلایی، محدودیت های فرآیند بررسی اطلاعات، تفاوت در روش ها و سبک های تصمیم گیری، عدم قطعیت و تازگی محیط، افزایش حجم اطلاعات، محدودیت های زمانی و... ذکر شده است. کارآفرینان مرتکب سوگیری های سیستماتیک وغیر سیستماتیک در تصمیم گیری های خود شده و در برابر خطاهای ادراکی آسیب پذیرند. سوگیری های تصمیم گیری از مهم ترین پدیده ها در فرآیند تصمیم گیری کارآفرینان می باشند که بر کسب و کار آن ها نیز تأثیر بسیاری دارند. کاهش سوگیری های تصمیم گیری کارآفرینان برای بقای کسب و کار اهمیت حیاتی دارد، به همین دلیل تلاش می کنیم با فرآیند تصمیم گیری آن ها ، آشنا شده و این سوگیری ها را شناسایی کنیم. پژوهش حاضر با رویکردی کیفی به مطالعه و بررسی سوگیری های تصمیم گیری کارآفرینان پرداخته است. هدف اصلی در پژوهش حاضر بررسی و تعیین عوامل به وجود آورنده ی سوگیری های تصمیم گیری کارآفرینان می باشد و این نتیجه به دست آمده که سه دسته عوامل فردی، سازمانی و محیطی سوگیری های تصمیم گیری کارآفرینان را موجب می شوند. کلید واژه¬ها: تصمیم گیری کارآفرینانه - سوگیری- عوامل اثر گذار
- Abstract
- Entrepreneurs are responsible for a great deal of innovation in societies and decision making is an inseparable part of entrepreneurial tasks. Entrepreneurs are responsible to discover, recognize and make the most of opportunities(Schumpeter,1935). They need to have access to and gather necessary information to make right decisions. Entrepreneurs like most people face complex and ambiguous decision making situations and show biases in their decision making processes as well there has been enough evidence that entrepreneurs don't follow rational decision making models that much(Harky and Stumpf,1989). Entrepreneurs, more or less, have this propensity to some extent. A lot of reasons have been identified for this aberrations from rational decision making processes, such as the high cost of rational decision making(Simon, 1979) , limitations in information processing(Abelson and Levi,1985) , differences in their styles and procedures(Shafer,1986), or information overload, environmental complexity and environmental uncertainty (Baron,1998). These biases affect some important aspects of entrepreneur's businesses greatly. Researchers have shown great interests in entrepreneurial decision making and cognitive biases. Are all entrepreneurs prone to biases? Do they exhibit these biases deliberately or unintentionally? Reducing entrepreneurial decision making bises and errors is of grave importance for businesses. Therefore we should study both decision making processes and identify causes of decision making biases. In this research we review entreprenerial decision making biases, their effects and their causes profoundly and examine our findings by interviewing entrepreneurs. In the end we submit our conclusions and suggestions. Key words: Entrepreneurship, Decision Making, Heuristics, Biases