عنوان پایان‌نامه

بررسی راهبردهای ورودی به بازار مواد غذایی کشور عراق



    دانشجو در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۸۹ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی راهبردهای ورودی به بازار مواد غذایی کشور عراق" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت بازرگانی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52614
    تاریخ دفاع
    ۱۵ اسفند ۱۳۸۹

    کشور عراق از لحاظ مصرف و واردات مواد خوراکی، همچنین نزدیکی به کشور ایران موقعیت ممتازی برای توسعه بازارهای کشور محسوب می شود. از سوی دیگر، کشور ایران دارای ظرفیت های بالقوه و بالفعل بالایی در تولید محصولات خوراکی اعم از صنعتی و کشاورزی است. با توجه به وجود فرصت در یک بازار مشخص و با فرض انتخاب آن به عنوان بازار هدف، مهم ترین مرحله بعدی، تحلیل و انتخاب راهبرد ورود به بازار کشور عراق می باشد. چرا که انتخاب راهبرد ورود بهینه یک تصمیم حیاتی و استراتژیک برای شرکت ها جهت فعالیت در بازارهای بین المللی محسوب می شود. این مطالعه به بررسی تأثیر ویژگی های راهبرد ورود مطلوب شرکت شامل؛ کنترل، انعطاف پذیری، تعهد منابع، مالکیت و ریسک انتشار، بر انتخاب راهبرد حقیقی ورود به بازار مواد خوراکی کشور عراق پراداخته و عوامل تعدیل کننده مؤثر بر رابطه این دو را شناسایی و مورد تحلیل قرارداده است. داده های پژوهش با استفاده از پرسشنامه جمع آوری گردید. نتایج حاصل از تحلیل همبستگی، رابطه نسبتاً قوی بین تعهد منابع مورد نظر شرکت با انتخاب راهبرد حقیقی ورود به بازار عراق را نشان می دهد و با توجه به یافته های آزمون تحلیل زیرگروه، اثر تعدیل کنندگی تمامی عوامل مدل بر ارتباط بین ویژگی های راهبرد مطلوب و انتخاب راهبرد حقیقی ورود مورد تأیید قرارگرفته و اندازه این اثر اندازه گیر شده است.
    Abstract
    Abstract Iraq, In terms of food consumption and import as well as proximity to Iran, is considered to be in privileged location for developing the markets of Iran. On the other hand, Iran has high potential and actual capacity to produce food products including industrial and agricultural products. Considering the opportunities in a specific market and supposing being selected as a target market, the next most important step is to select and analyze the entry mode to Iraq country since selecting the optimal entry mode is considered as a crucial strategic decision for companies to act in international markets. This survey studies the effect of the desired entry mode characteristics of a company, including control, flexibility, resource commitment, ownership and dissemination risk, on actual entry mode selection to food market then identifies and analysis effective moderators in this relationship. Data in this survey are collected by using questionnaires. Results of Correlation Analysis Test shows a rather strong relationship between desired resource commitment of company and selection of actual entry mode to Iraq market and according to findings of Subgroup Analysis Test, the moderating effect of all factors of the model in relationship between desired entry mode characteristics and selecting actual entry mode are proved and the amount of this effect is being measured. Key words: actual entry mode, desired entry mode characteristic, food, Iraq